[Gnucash-nl] Help - Communicatie met accountant - Vervaardigen van rapporten - Proefbalans & Grootboek

Wouter A BOS w.bos op bosservices.com
Ma Mrt 11 12:56:06 EDT 2013

Goedendag,

We zijn relatief nieuwe gebruikers van GnuCash. In het kort hierbij onze situatie uitgelegd. Met mijn vrouw en zoontje van 11 zijn we woonachtig in Frankrijk. Mijn vrouw heeft een dokterspraktijk in een ruraal gebied (sociaal).

Voor haar verzorg ik de administratie: patiënten inkomsten en uitgaven (haar rekeningen). Al de justificaties doe ik netjes in een map en registreer vervolgens de inkomsten en uitgaven in de daarvoor bestemde GnuCash rekeningen.

Met GnuCash, voor het registreren van haar inkomsten en uitgaven, ben ik ben ik in 2011 gestart. Eind 2011 is het mij toen gelukt om voor de Franse accountant te produceren een: (proef) balans, grootboek, journaalposten. Dit vraagt de accountant.

Inmiddels ben ik, na 2011, gewoon doorgegaan met het “inkloppen” van haar inkomsten en uitgaven 2012 in de daarvoor betreffende rekeningen. Na avonden werken “is nu 2012 geregistreerd…”.

Enigszins gefrustreerd ben ik nu omdat het mij niet lukt om voor haar accountant de 2012: (proef) balans, grootboek en journaalposten te produceren. Erg veel tijd verlies ik nu om het steeds maar weer te proberen.

Graag ontvang ik van één van jullie assistentie. Eventueel wil ik bellen of liever nog even met Teamviewer.

Wat doe ik: Grootboek

·         Rapporten > Bezittingen en Schulden > Grootboek > Rapportopties bewerken > Alles selecteren > Geen filter selectie > Weergave – Standaardselectie > Algemeen – Begin van vorig jaar en Einde van vorige jaar > Sorteren – Standaardselectie > klik op OK

Hierna krijg ik het “Boekingsverslag” met alleen één rekening (Aankopen) met €0. De periode is in deze rekening juist.

Wat doe ik: Proefbalans

·         Rapporten > Opbrengsten en kosten > Proefbalans (krijg dan de proefbalans met datum 31.12.2011) > Optie > Rekeningen - Alles selecteren > Algemeen – Begin datum 01.01.2012 en Rapportdatum 31.12.2012 > klik op OK

Hierna krijg ik het niet de Proefbalans van 2012 maar van 2011 + 2012.

Wat doe ik: Journaal

Zelfde en krijg hierna 2011 + 20112

Dank u voor uw advies en hulp.

Met vriendelijke groeten,

Wouter A Bos

PS: welk e-mail adres kan ik gebruiken voor dit soort vragen?

PSS: Is het makkelijker als ik een print screen maak?