[Gnucash-nl] btw

Otto ter Haar otto op ottoterhaar.nl
Ma Apr 29 18:01:03 EDT 2013

Beste Hanneke en andere lijstabonnees,

In chapter 6 en chapter 8 van de GnuCash 2.4 Beginners Guide van Ashok
Ramachandran staat beschreven hoe je btw-configureert.
In het kort:

1. Maak een rekening Activa\Debiteuren
2. Maak een rekening Vreemd vermogen\btw 3. Maak in het menu
MKB\BTW-tarieven btw-tarieven aan (6% en 21% en 19% voor oude facturen) en
koppel die aan de btw-rekening aangemaakt in stap 2.
4. Maak in MKB\"Betalingsvoorwaarden bewerken" de betalingsvoorwaarden aan
(bijv. 30 dagen betalingstermijn) 5. Vul bij  Bestand\Eigenschappen\MKB de
gegevens van je bedrijf in.
6. Voer bij MKB\Klant\Nieuwe klant ... je bestaande klanten in met het
betreffende btw-tarief.
7. Voer bij MKB\Klant\Nieuwe opdrachten ... je bestaande of historische
opdrachten in gekoppeld aan bestaande klanten 8. Voer bij MKB\Klant\Nieuwe
verkoopfactuur ... facturen in bij bestaande klanten aangemaakt in stap 6.
Geef de te crediteren opbrengstenrekening aan.
9. Als je de verkoopfactuur boekt ontstaan er drie records bij debiteuren,
btw en de gekozen opbrengstenrekening. Deze boekingen zijn alleen-lezen en
gekoppeld aan de verkoopfactuur.

Dit heb ik uitgetest. Voor inkoopfacturen geldt naar ik aanneem hetzelfde
systeem met leveranciers, inkoopfacturen en crediteuren in plaats van
klanten, verkoopfacturen en debiteuren.

Met vriendelijke groeten,

Otto ter Haar