[Gnucash-nl] net begonnen met GnuCash met boek van Ramachandran

Jos Geluk jos op ardispark.nl
Ma Jan 6 15:06:40 EST 2014

lot op pz.nl schreef op Mon, 06 Jan 2014 16:31:20 +0100:

> --> In het voorbeeld moet er bij het beginsaldo van de 'Lopende
> rekening' (Checking Account) een bedrag van € 2000,- ingevoerd worden.
> Dan de knop 'verder' aanklikken en vervolgens 'toepassen' aanklikken.
>
> Volgens het voorbeeld in het boek staat er dan achter hoort er dan
> onder 'Eigen vermogen' (Equity) onder 'openingsbalans' een bedrag van €
> 2000,- te staan. Echter bij mij blijft er € 0 staan.
>
> Maar ik heb dan weer na de hoofdrekening 'Activa' een hoofdrekening die
> 'Beginsaldi' heet, waar dat bedrag dan wel komt te staan.

> [...]

Beste Lot,

Het is goed mogelijk dat het boek uitgaat van een ander rekeningschema dan jij, of dat het in de vertaling misgegaan is. Ik zou zeggen dat je een rekening "Beginsaldi" zou moeten hebben ("Openingsbalans" is misleidend, een balans is geen rekening); en dat die een subrekening is van Vermogen. Ik beheer twee administraties met Gnucash en in beide is dat het geval.
Maar geen zorgen. Je kunt de rekening "Beginsaldi" eenvoudig bij Eigen vermogen onderbrengen. Neem het tabblad Rekeningen, klik met de rechtermuisknop op de rekening Beginsaldi en kies "Grootboekrekening bewerken". Klik dan onderaan rechts op "Vermogen" (of "Eigen vermogen", als dat bij jou zo heet). Opslaan, klaar.

Succes met het gebruik van Gnucash, groeten,

Jos.

--
www.ardispark.nl
tel. 06 5341 4670