[Gnucash-nl] Hoe verrekende facturen inboeken (inkomend factuur-uitgaand factuur= ontvangen bedrag)?

Michiel Driessen michiel_drie op hotmail.com
Ma Jul 21 04:36:11 EDT 2014

Hallo allemaal,

Ik wil facturen inboeken die al zijn verrekend met een andere factuur. (Het is voor een ZZP administratie waar met tussenpersonen wordt gewerkt, hierdoor ook erg veel facturen die verrekend zijn)

Voorbeeld: Ik ontvang van klant(tussenpersoon) een betaling van €500, tegelijkertijd moet er €100 betaald worden aan deze klant(tussenpersoon) ivm administratiekosten en dergelijke.

Nu krijg ik een betaling binnen van €400 die dus niet op een van de facturen staat. En heb ik daarnaast een inkomend factuur van €100 en een uitgaand van €500 in de papieradministratie. Beide los, zonder verwijzing naar elkaar.

Kan iemand mij vertellen hoe ik deze facturen het beste in de GnuCash administratie kan verwerken?

De ideale situatie zou zijn dat ik de facturen inboek zoals ze ontvangen
 zijn(500 en 100 euro), om deze daarna te koppelen waarna het bedrag van
 400 euro ontstaat.

Bij voorbaat dank!
Michiel