[Gnucash-nl] Nieuwe gebruiker

Geert Janssens janssens-geert op telenet.be
Za Aug 9 11:33:08 EDT 2014

Steven,

Zie mijn antwoorden tussenin. Houd er wel rekening mee dat ik geen accountant ben en dus
alles wat ik zeg best geverifieerd wordt door iemand met het geschikte diploma...

On Wednesday 06 August 2014 14:21:31 Bit-IT [Steven] wrote:
> [...]
> had, en de BTW die de staat mij nog schuldig was.
> Verder heb ik 2 BTW-tarieven aangemaakt: 0% (intracomm.
> aankopen/verkopen), en 21%; beiden gelinkt aan VreemdVermogen:BTW.
>
> Als ik zaken van mijn prive-rekening betaal, betaal ik ze via de
> KBC-rekening, en effen ik dat bedrag onmiddellijk vanuit
> EigenVermogen:Injectie.
>
> Wat ik mis, is een goeie manier om mijn BTW-aangifte te fixen, vooral
> dan de bedragen van de intracommunautaire aan/verkopen.
> Nu moet ik dit nog met een afzonderlijke excel-sheet berekenen.

Helaas schiet gnucash op dit gebied nog tekort. De Belgische BTW aangifte vraagt een
verdeling van je inkomsten en uitgaven waarvoor geen goede structuur aanwezig is in GnuCash.

De btw bedragen zelf kan je wel opvangen door de juiste Tax tabellen op te stellen. De
moeilijkheid zit hem in te maatstaf van heffing. GnuCash heeft wel een functie om tax
categorieën te koppelen aan verschillende accounts, maar die is enkel bruikbaar voor
Amerikaanse belastingen.

Dus in eerste instantie zie ik geen andere oplossing dan de uitsplitsing manueel in excel te
blijven doen.

> Heb je enig idee of mijn account-structuur een beetje OK is, en hoe ik
> het BTW-probleem kan aanpakken ?

Voor mij ziet je account structuur er ok uit. Het BTW probleem heb ik je al uitgelegd.

Een beschrijving van de btw vakken vind je in de publicaties op de intervat website [1], meer
bepaald de toelichting bij de gewone periodieke btw aangifte [2].

> En ik heb ook nog een paar kleine BTW vraagjes (buiten scope van deze
> mailinglijst, dus voel je vrij om ze te negeren ;-) ):
> - Wat is het verschil tussen handelingen en diensten ? (aangifte
> vakken R44 tem R47)
Vak R44 intracommunautaire levering van diensten
Vak R46 intracommunautaire levering van goederen
Vak R47 levering van goederen en/of diensten in niet EU-lidstaten

> - R83 bedrijfsmiddelen, zijn dit "eigen zaken" die niet verhandeld
> worden, zoals bv office supplies ?
Vak 83 wordt gebruikt voor investeringsgoederen zoals kantoormeubilair, computers,... Alles
wat voor langere tijd gebruikt wordt en een vrij hoge aanschafwaarde heeft (beide bewust vaag
gehouden omdat daar volgens mij geen harde regels voor bestaan). "Office supplies" vallen
volgens mij eerder onder vak 82 (diverse goederen), omdat ze verbruikt worden (een pen wordt
leeg geschreven, papier geraakt op) en vrij weinig kosten.

> - Wat is het verschil tss ? :
>          ° R86 Intracommunautaire verwervingen verricht in België en
> ABC-verkopen
Aankoop van *goederen* in een EU lidstaat (buiten België).

>          ° R87 Andere inkomende handelingen waarvoor de btw
> verschuldigd is door de aangever
Dit is het btw vak voor alle speciale gevallen: facturen volgens medecontractant (veel gebruikt
in de bouwsector), werken aan onroerende goederen, aankoop van beleggingsgoud en familie,...

>          ° R88 Intracommunautaire diensten met verlegging van heffing
> - Dient een voorgaand tegoed/schuld bij de BTW ook ingevoerd te worden
> in de aangifte ? En waar ?  Lijkt me dom om BTW & voorschotten te
> gaan betalen als zij mij nog voldoende schuldig zijn :-)

Aankoop van *diensten* in een EU lidstaat.

Hopelijk kan je hier wat mee verder.

Groetjes,

Geert

[1] http://financien.belgium.be/nl/E-services/Intervat/publicaties/