[Gnucash-nl] Inroosteren

Theo Richel theo op richel.org
Wo Feb 4 06:31:41 EST 2015

Heren, bedankt, ik geloof dat ik het heb begrepen.

Groet

-----Original Message-----
From: Geert Janssens [mailto:geert.gnucash op kobaltwit.be]
Sent: dinsdag 3 februari 2015 9:26
To: gnucash-nl op gnucash.org
Cc: Theo Richel
Subject: Re: [Gnucash-nl] Inroosteren

On Tuesday 03 February 2015 19:59:50 Theo Richel wrote:
> Beste
>
> Hij doet het. Dat wil zeggen> met de knop Verkoopfactuur Boeken slaag
> ik er nu in om m in Crediteuren te krijgen.

Goed.

> Nu blijkt de optie ' Inroosteren' weer wel aanwezig te zijn. Dus ik
> kan deze factuur 'vermenigvuldigen'.
Als je werkelijk je *factuur* vermenigvuldigd hebt via een inroostering dan ben je goed op weg om jezelf in de problemen te brengen.

Zoals ik al eerder zei werkt Inroosteren niet samen met facturen. Ik raad je aan om deze inroostering weer te verwijderen alvorens hij de eerste automatische transactie toevoegt in je crediteuren grootboekrekening.

De transactie die zo gemaakt zou worden, is een mix tussen een normale transactie en een transactie gekoppeld aan een factuur.
De MKB logica herkent ze niet als factuur, maar de rest van gnucash denkt dat ze wel bij een factuur hoort en zal je niet meer toelaten om ze te wijzigen of te verwijderen.

Nogmaals: facturen en inroosteren werken NIET samen.

Gnucash heeft geen methode om facturen automatisch/periodiek te genereren.

In het beste geval kan je BETALINGEN inroosteren om automatisch in je boeken ingeschreven te worden. Het is geen budgetteringstool waarin je je facturatie kan plannen.

> Maar wederom begrijp ik het niet
> helemaal. In de kalender voor Upcoming Transactions staat nu op de 28e
> van iedere maand een gele punt, ten bewijze dat er dan een factuur
> bestaald moet worden.

> Dat is zo, maar waarom zie ik dat niet in een jaar vooruit (of
> anderszins) in Crediteuren?
Inroosteringen worden maar effectief omgezet in transacties op de effectieve uitvoerdatum. Dus de toekomstige transacties zullen één voor één verschijnen telkens een vervaldatum passeert.

Je kan optioneel een inroostering configureren om dan x aantal dagen eerder te doen.

> Daar staat nu
> alleen die ene factuur. Voor een jaaroverzicht van wat er allemaal
> betaald moet worden werkt dit nog niet. Maar misschien kijk ik ergens
> over heen.

Neen, daar is inroostering/Vaste journaalposten niet voor gemaakt. Het is gemaakt om periodieke betalingen automatisch in je boeken in te brengen. Bijvoorbeeld als je je bank periodieke opdrachten laat uitvoeren, dan kan je die in een vast journaalpost ingeven. Dat spaart je wat type-werk bij het verwerken van je bankuittreksels.

Volgens mij ben je eerder op zoek naar de budgetteringsfunctionaliteit.
Maar let wel: die werkt ook niet direct samen met facturen. Je kan daar wel alvast je verwachtte kosten en inkomsten in ramen.

Mvg,

Geert