[Gnucash-nl] ' Glad' boeken omzetbelasting

Rob van Gameren rob op famvangameren.nl
Di Sep 6 17:27:32 EDT 2016

Beste GnuCash gebruikers,

ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen:

1)
ik gebruik het RSG rekenschema en boek:
- terug te vorderen BTW _*hoog*_ (wegens inkopen) op:
Vorderingen=>Omzetbelasting=>terug te vorderen
omzetbelasting=>Omzetbelasting leveringen/diensten algemeen tarief
(soort = activa);

- terug te vorderen BTW _*laag*_ (wegens inkopen) op:
Vorderingen=>Omzetbelasting=>terug te vorderen
omzetbelasting=>Omzetbelasting leveringen/diensten overige tarieven
(soort = activa);

- te betalen BTW _*hoog*_ (wegens verkopen) op: Kortlopende Schulden=>
Omzetbelasting=>af te dragen omzetbelasting=> omzetbelasting
leveringen/diensten algemeen tarief.

Betaalde omzetbelasting importeer ik op mijn rekening courant en boek ik op:
- Omzetbelasting=>af te dragen omzetbelasting=> afgedragen omzetbelasting.

Hoewel ik alle rekeningen kan ' afstemmen' blijven de diverse posten
bestaan en wordt ' afgedragen BTW'  niet weggestreept tegen ' af te
dragen BTW'  en ' te vorderen BTW' .

Wat doe ik fout of moet ik nog extra doen.

Ik begrijp dat het rekenschema misschien te complex is, maar ik
verwijder liever een paar regels met de wetenschap dat het uitgangspunt
een correct rekenschema is.
2) Klopt dat, ook waat betreft de implementatie in GnuCash. Heeft iemand
er ervaring mee  ?

Om in/verkoop facturen te kunnen boeken heb ik de _*rekensoort *_van ik
handelcrediteuren resp. -debiteuren moeten wijzigen van vreemdvermogen
resp.activa naar crediteuren resp. debiteuren. Binnen cash kan ik geen
andere rekensoorten kiezen. om facturen op te boeken.
3) waarom is dat of is de implementatie van rsg in Cash toch niet
bruikbaar ?

het lijkt me nog steeds een geweldig programma maar met een stijle
leercurve. Hoop dat iemand mij kan helpen.

met vriendelijke groet,
Rob