[Gnucash-nl] ' Glad' boeken omzetbelasting

Mark Haanen i18n op haanen.net
Wo Sep 7 15:21:46 EDT 2016

1. De werkelijke bedragen komen op de eerste drie rekeningen, het afgeronde bedrag komt op de laatste rekening. Dit betekent dat je elke aangifte een afrondingsverschil hebt. Er wordt inderdaad niet gesaldeerd, dat kan het programma niet (automatisch) aan. Wel kun je, om overzicht te houden, na elke aangifte per aangiftedatum (laatste van de maand) de saldos tegenboeken ten gunste van de rekening van de betaling, al dan niet met een winstboeking a.g.v. afronding. Ook kun je dit per einde jaar doen, dan houd je inzicht in de exacte opbouw en kun je de rondrekening uitvoeren.

2. Klopt. De MKB functionaliteit wordt niet door iedereen gebruikt, vandaar mijn keuze. De 'expert' die dat wel doet, is beter in staat om dit te corrigeren dan de 'leek' die zelf rechtstreeks op debiteuren wil blijven boeken.

3. Ja, een steile leercurve, maar daardoor wel veel ingebouwde (wenselijke!) functionaliteit.

Succes!

Verstuurd vanaf mijn iPad

Op 6 sep. 2016 om 23:27 heeft Rob van Gameren <rob op famvangameren.nl> het volgende geschreven: