[Gnucash-nl] Loonheffing

Rob@Titaantje info op titaantje.biz
Ma Sep 12 03:08:26 EDT 2016

Beste allen.

allereerst mijn dank voor de feedback die ik gekregen heb. Het heeft
geholpen om de, soms stomme, foutjes op te lossen en ik denk dat ik de
boekhouding nu aardig op orde heb en beter begin te begrijpen hoe
GnuCash werkt.

Wb loonheffing de volgende vraag:

ik gebruik (vanuit RSG):

- kortlopenende schulden=>Loonheffing=>af te dragen loonheffing =>
aangifte loonheffing (1551) en afgedragen loonheffing (1552);

- Zowel de loonheffing als de werkgeversbijdrage ZVW boek ik op 1551 (en
de werkgevers bijdrage ZVW niet op Bijdrage ziektekosten verzekering,
16665, wat personeelskosten zijn)

- De betreffende uitgave Bank boek ik op 1152 als tegenrekening.

1) is het correct om de werkgeversbijdrage ZVW op 1551 te boeken ?

2) Voor elke regel die ik op 1551 boek, maakt GnuCash er een tweede,
exact gelijke regel bij, maar dan met het bedrag aan de andere kant van
wat ik doe. Hoe moet ik dat zien, cq wat is daarvan de bedoeling.

3) Hoe trek ik nu de regels op  1551, aangiftes glad met de regels op
1552, afgedragen.

Wie kan hier zijn licht op laten schijnen ?

met dank en groet,

Rob