[Gnucash-nl] Loonheffing

Rob van Gameren rob op famvangameren.nl
Di Sep 20 08:18:39 EDT 2016

Dag Mark,

dank voor je antwoord en uitgebreide toelichting.

Ik boek de loonkosten (netto + 19ct kilometervergoeding) af tegen
Personeelskosten: lonen en salarissen: bezoldiging bestuurders (1646) en
niet onder salaris verwerking: netto lonen. Miscchien dat het daar fout
gaat.

wat er gebeurt en wat ik ook niet begrijp is dat

Ik maar op de rekening: af te dragen loonkosten een regel aan bv

onder de kolom "overboeken" : aangifte loonheffing , onder de kolom
"A":a, en onder afname: bedrag (debet)

dan maakt GnuCasg exact de zelfde regel aan, alleen met onder de kolom
"A": o en de bedrag onder toename (credit)

Het maakt overigens niet uit of ik het bedrag credit boek, dan maakt
GnuCash de debet regel aan, weer met dezelfde tegenrekening.

Wat betreft je voorbeeld, begrijp ik het goed dat ik:

brutoloon dan onder "bezoldiging" kan boeken (personeelskosten) in
plaats van dat ik daar het netto bedrag zet

nettoloon onder " nettolonen"  (salarisverwerking). Die ik nog niet in
gebruik heb.

Memoriaal: ik heb steeds gelezen dat GnuCash een systeem is dat geen
memoriaal gebruikt. Blijkbaar wordt dat woord ook alleen als term
gebruikt die bij de handeling hoort die jij beschrijft.

Ik heb voor 2015 nog niets op " de begin balans" staan dus daar ga ik
ook even mee aan de slag (Fiscus moet voor 1 november).

Dank en misschein kan je mijn reactie weer van commentaar voorzien.

vriendelijke groet,

Rob