[Gnucash-nl] Dubbel boekhouden Verlies/Winst

Mark Haanen i18n op haanen.net
Do Dec 8 16:20:57 EST 2016

Dat is raar. Winst/verlies zouden zichtbaar moeten zijn op balans
(bijvoorbeeld "Ingehouden winst" als regel in blok "Eigen vermogen") en
in resultatenrekening (bijvoorbeeld onderaan het overzicht als
"Netto-opbrengst"). Er zijn m.i. drie mogelijkheden:
1. Bij de conversie heb je expliciet resultaat lopend boekjaar op een
balansrekening geboekt (ten gunste/laste van een resultaatrekening
"resultaat lopend boekjaar").
2. Het resultaat is exact nul. Bijvoorbeeld door balansdatum en
resultatenrekening op eerste dag van de boekingsperiode.
3. Er is een fout in de boekingslogica gemaakt. Mogelijk was het MS-DOS
bestand al onjuist...?