[Gnucash-nl] Vennootschapsbelasting

Mark Haanen i18n op haanen.net
Do Mrt 16 14:33:26 EDT 2017

Beste Ron,

Uiteindelijk zal de Vpb-last het resultaat beïnvloeden, want alleen het
resultaat ná Vpb zal worden weergegeven.

Zelf boek ik het voorschot als vordering (vooruibetaalde Vpb) met de
bank als tegenrekening, terwijl ik aan het eind van het jaar de
werkelijke last van die rekening afboek tegen een kostenrekening (vlak
vóór het afsluiten van het boekjaar via Hulpmiddelen >
Periodeafsluiting). Het verschil blijft dan nog als schuld (of
vordering) op de balans staan.

Misschien is het voor u een idee om de Vpb te boeken met een
omschrijving die in de resultatenrekening niet wordt meegenomen... net
als dat voor jaarafsluiting kan. In de eigenschappen staat op tab
"Posten" bovenaan het "Periodeafsluitingen-patroon". Posten die geboekt
worden met die omschrijving worden in de resultatenrekening bewust niet
getoond.

Groet,
Mark