[Gnucash-nl] Fout in GnuCash 4.6

Herman Dekker a.c.h.dekker op kpnmail.nl
Zo Jul 4 08:00:06 EDT 2021

Hallo Jannie,
Betreffende het deelbetaling probleem in GnuCash 4.6
Ik heb een test gedaan op een boekhouding welke ik eerst met Opslaan
als, onder de naam TEST heb aangemaakt.
INFO: Ik draai elke boekhouding apart op een USB stick onder Portable apps.
Als ik het portable apps program op de USB stick open krijg ik bij 1x
clicken op GNUCASH een melding dat er
een update versie 4.6 beschikbaar is. Deze kan je activeren of afwijzen.
Ik heb deze geactiveerd daarna een nieuwe inkoopfactuur ingeboekt.
Via MKB\Leverancier\Betaling verwerken een 1e deel betaling gedaan.
Dit gaat goed de bedragen worden correct verwerkt.
Bij de 2e deelbetaling zie ik als openstaand bedrag het hoofdbedrag
minus 1e deelbetaling staan.
In het leveranciersrapport staan ook de goede bedragen.
Bij de 3e deelbetaling komt hij weer met het hoofdbedrag minus 1e
deelbetaling op.
Dat is fout het moet hoofdbedrag minus 1e deelbetaling minus 2e
deelbetaling zijn.
Merkwaardig is ook dat in het leveranciersrapport de 3e deelbetaling
niet te zien is.
Hier staat nog steeds hoofdbedrag minus 1e deelbetaling minus 2e
deelbetaling.
Deelbetalingen gaat duidelijk niet goed.
NB. ik heb géén kommaproblemen gezien.
Ik doe eigenlijk nooit deelbetalingen, dus weet niet of in versie 4,5
wel goed ging.
*
**Voorzorgsmaatregelen:*
Zorg voor voldoende backups zodat je altijd terug kan gaan.
Ik boek 1x p/mnd en als ik klaar ben dan ga ik naar "Opslaan als" en sla
de boekhouding op onder
andere naam.
In juni werkte in ik de boekhouding HD-2021-06 en sla deze als juni
geboekt is op als HD-2021-07.
Zo heb ik altijd een reserve boekhouding waardoor ik maximaal 1 maand
moet overdoen als er wat
fout gaat. Om de drie maanden maak ik van de complete USB-stick een
Image kopie op een andere
USB-stick met het het gratis program AOMEI backup. dat duurt bij mij 2½
minuut. Na 3 mnd op
nog een andere USB-Stick. Dus 3 USB-sticks per boekhouding. Safety first.
Sommigen vinden dit omslachtig en overdreven. Maar in mijn bedrijf heb
ik 30 jaar gewerkt met
een boekhouding onder DOS (Ik werkte tot 2015 toen ben ik
gepensioneerd). Wij gebruikten 10
USB-sticks elke dag een andere ik heb hier profijt van gehad als het
misging kon 10 dagen terug.

Dit slechts ter informatie en gemoedsrust. Je kan altijd nog terug als
het fout gaat.
m.vr.gr.
Herman Dekker GNUCASH gebruiker sinds 2016.