[Gnucash-nl] Fout 1002

Niels Moseley n.a.moseley op gmail.com
Wo Dec 22 20:15:59 EST 2021

Hallo Jannie,

Ik heb in de source code gekeken. Error 1002 betekent dat er nog een
zogenaamd lock bestand op de computer staat. Een lock bestand wordt
gebruikt zodat er maar één GnuCash programma tegelijk de database mag
gebruiken. Blijkbaar is tijdens het afsluiten van de vorige GnuCash
sessie dit lock bestand niet weggehaald. Hierdoor denkt de nieuwe
GnuCash dat de database niet geopend mag worden.

Het zou voldoende moeten zijn dit lock bestand weg te halen via de
windows file explorer. Dan blijft de vraag, waar staat dit lock bestand
precies? Dat kan ik niet zo 1-2-3 in de source code zien. Waarschijnlijk
is dit te vinden waar ook de database zelf staat. Het lock bestand is te
herkennen aan de extensie .LCK

Het is aan te raden van de gehele database een backup te maken alvorens
dit lock bestand te wissen. Zo weten we zeker dat er niets fout gaat.
Zowel het maken van de database backup als het weghalen van het lock
bestand mag alleen gebeuren zonder dat GnuCash actief is.

Ik hoop dat het bovenstaande voldoende informatie bevat zodat u verder kunt.

Vriendelijke groeten,
Niels Moseley.