[Gnucash-nl] Rapporten, 2022 en 2023 apart

Jannie Bos - Ploeg Jannie.Bos.Ploeg op outlook.com
Ma Okt 16 12:11:57 EDT 2023

Het zijn correcties op de Balans grootboekrekeningen.

Het zou al helpen als het werkte wat jij voorstelt, om de juiste data te gebruiken in opties, in Rapporten. Dat doe ik ook. Als ik bijvoorbeeld opgeef begin vorig jaar en eind vorig jaar, of 01-01-2022 en 31-12-2022, dan nog komen ook alle boekingen van 2023 erin te staan. Andersom hetzelfde. Dit werkt dus niet, volgens mij is dit dus een fout in het programma.

Van: Gnucash-nl <gnucash-nl-bounces+jannie.bos.ploeg=outlook.com op gnucash.org> Namens Rik van Kekem
Verzonden: maandag 16 oktober 2023 15:44
Aan: gnucash-nl op gnucash.org
Onderwerp: Re: [Gnucash-nl] Rapporten, 2022 en 2023 apart

Geen idee wat voor correcties dat dan zouden zijn.

Als je je boekhouding goed gedaan hebt dan zou dat alleen het 'leegboeken' van de W&V en privé opname/stortingen naar het EV zijn. En daarna blijven die bedragen daar uiteraard gewoon op staan. Dus ik begrijp jouw vraag niet helemaal dat je had verwacht dat die bedragen daar niet op zouden staan. Je hebt het ook over bedragen van 2023 die je dan op de lijst van 2022 ziet staan. Dat kan alleen als je dus niet de juiste einddatum ingegeven hebt bij opties.

Zoals ik het doe:
Ik boek einde van het jaar een correctie voor privé gebruik en BTW daarvan en afschrijvingen (op balans en W&V).
Je hebt daarna in principe een juiste eind balans en eind W&V voor dat jaar.
Ik maak dan een kopie van het GnuCash bestand naar bedrijf-jaartal.gnucash.
Ik kan dan dus altijd dat bestand openen en de begin- en eindstand uitdraaien (balans en W&V).
Ik maak dan ook van de balans en W&V een html-export voor snel raadplegen.
Daarna sluit ik de periode per 31-12 af in de huidige administratie (Hulpmiddelen > Periode afsluiten).
Daarmee wordt de W&V naar een 1500 EV rekening geboekt.
(ik kies hier bij Totaal opbrengsten en Totaal kosten voor dezelfde 1500 EV rekening)
Daarna moet je nog handmatig de privé opname en stortingen leegboeken op 31-12 naar 1500 EV om daarna met een schoon jaar op 01-01 te beginnen.

Ik weet niet hoe andere het doen, en of die dus alles uit 1 administratie halen.

Als ik dat doe dan kom ik in de problemen met de datum van 31-12. Want op 31-12 moet je dus de periode afsluiten.
Je kunt bij de proefbalans wel opgeven dat die boekingen niet meegenomen mogen worden (wat dan een juiste W&V geeft) maar dat kan niet bij de balans-uitdraai. En dat werkt dus niet voor de handmatig gecorrigeerde privé opname en stortingen naar de EV. Vandaar dat ik dus een backup maak van het bestand met die laatste eind-stand (naar het uitdraaien van de balans en W&V naar html).

--
Met vriendelijke groeten,
Rik van Kekem