[Gnucash-nl] BTW-administratie in Belgie

Het Nutsbedrijf info op hetnutsbedrijf.be
Vr Okt 20 05:05:39 EDT 2023

Dag beste mensen,

Met boekhoudervaring als eenmanszaak in Nederland, trek ik me de haren
uit het hoofd nu ik in België aan hetzelfde begin.

De belastingdienst verwacht voor de btw-aangifte inkoopzijde het volgende:

Bedragen op te splitsen in goederen, kosten en investeringen, dat is
goed te doen.
Bedrag van de intracommunautaire leveringen of diensten met de daarop
verschuldigde btw die je meteen ook weer mag aftrekken, ook duidelijk.
Maar dan: die intracommunautaire inkopen moet je ook opsplitsen in van
de drie inkoopcategorieën hierboven (goederen, kosten, investeringen) en
als zodanig aangeven. Die bedragen geef je dus dubbel aan.

De aangifte bevat dan (ik zet er de door de belastingdienst gehanteerde
nummers en terminologie bij):

[81] handelsgoederen, grond- en hulpstoffen, ongeacht herkomst binnen-
of buitenland
[82] diensten en diverse goederen, ongeacht herkomst binnen- of buitenland
[83] bedrijfsmiddelen, ongeacht herkomst binnen- of buitenland
[86] intracommunautaire verwerving van goederen (ook opgenomen in 81 of 83)
[88] intracommunautaire verwerving van diensten (ook opgenomen in of 82).

Intracommunautaire inkopen worden dus aangegeven, in 86 of 88 en
vervolgens in 81, 82 of 83.

Mijn vraag: hoe richt ik Gnucash in zodat ik elk kwartaal deze
informatie kan vinden ? Hoe doen anderen dit ?

Alvast hartelijk dank voor een reactie.

Marlies