[Gnucash-nl] Rapporten

Rik van Kekem rik op graficalc.nl
Do Nov 16 13:22:07 EST 2023

Op 16-11-2023 om 18:54 schreef Jannie Bos - Ploeg:

> Ik sluit niet af, ik wil namelijk altijd voorgaande boekingen kunnen
> zien. Ik werkte vroeger met AFAS en in dat programma sloot je ook
> nooit het jaar af. Dat liep gewoon door.

Dat heeft niets met afsluiten te maken. Met afsluiten boek je de W&V
rekeningen door naar de vermogens rekening.

Dat moet (in GnuCash) gebeuren want anders groeien de W&V rekeningen
alleen maar door.
MAAR... de W&V rekeningen staan helemaal niet op de balans. Op de balans
staan alleen maar BALANS-rekeningen.
(En jij vroeg naar de balansrekening)

> Wat ik niet begrijp is dat wanneer je bij rapporten onder Algemeen
> kiest voor bepaalde datum het programma hier blijkbaar niets mee doet,
> immers, wanneer je kiest voor begindatum 01-01-2023 en einddatum
> 31-12-2023, krijg je ook alle boekingen met bedragen van de jaren
> voorafgaande aan 2023. Nogmaals, het programma doet kennelijk niets
> met de gekozen data.

Ik begrijp het niet. Een balans heeft geen /begindatum/ en einddatum
maar alleen een balansdatum.
Als je bij balans bij opties kijkt onder algemeen dan zie je ook alleen
een "Balansdatum" staan.

Als je daar een datum kiest dan zullen bedragen die daarna geboekt zijn
NIET meegenomen worden voor de balans.

Dus heb je het nu over de BALANS of over de W&V/Resultaten overzicht?
Want als je het over het W&V overzicht hebt, ja dan heb je gelijk. Die
MOET je elk jaar 'afsluiten' en doorboeken naar een vermogensrekening.
Ik heb je dit al eerder uitgelegd, met precies het stappenplan.

Maar je geeft nog steeds niet aan om WELKE bedragen het dus gaat, die
niet zouden kloppen.
En dan praten we alleen maar langs elkaar want als je in het begin b.v.
aangaf dat het om de kostenposten gaat dan hadden we allemaal geweten
dat het niet om de BALANS maar om de W&V gaat (die je niet afsluit).

> Duidelijker kan ik het niet vragen/uitleggen. Maar klopt mijn
> conclusie dat het kiezen van een bepaalde datum niet werkt?

Nee, die klopt dus niet.
De balans heeft 1 Balansdatum. Alles na die datum wordt niet meegenomen.
De W&V heeft een begin en een einddatum en dan krijg je de optelling van
alles wat daartussen zit.
Dat werkt bij mij perfect.

Mvg,
Rik