[Gnucash-nl] net begonnen met GnuCash met boek van Ramachandran

lot op pz.nl lot op pz.nl
Ma Jan 6 10:31:20 EST 2014

geachte heer/mevrouw

ik ben net bij een klein bedrijf begonnen met de
administratie/boekhouding. Betreft een bedrijf (is (nog) stichting) dat
intranet en internetapplicaties verzorgt/levert voor
gemeente-instanties, maar ook reguliere bedrijven. Bedrijf behoort tot
sector 44 en naast mij zijn er slechts 3 andere medewerkers.

Mijn baas c.q. collega wilde graag dat ik met GnuCash ging werken. Maar
hij weet er zelf niets van af. De bedoeling is dat ik voor het kwartaal
2014.1 voor de eerste keer een volledig aangifte doe. Deze wordt dan
(gelukkig) wel nog nagekeken door een extern bedrijf (MBV).

Ik heb geen ervaring met boekhouding doen, maar vind het leuk om te
leren. Ik heb dan ook meteen het boek van Ashok Ramachandran gekocht en
ben met de voorbeelden uit het boek aan de slag gegaan.

Echter meteen al bij het eerste voorbeeld over het creëren van een
'nieuw Rekeningschema' (New Account Hierarchy) gaat het bij mij al
anders dan in het voorbeeld.
--> In het voorbeeld moet er bij het beginsaldo van de 'Lopende
rekening' (Checking Account) een bedrag van € 2000,- ingevoerd worden.
Dan de knop 'verder' aanklikken en vervolgens 'toepassen' aanklikken.

Volgens het voorbeeld in het boek staat er dan achter hoort er dan
onder 'Eigen vermogen' (Equity) onder 'openingsbalans' een bedrag van €
2000,- te staan. Echter bij mij blijft er € 0 staan.

Maar ik heb dan weer na de hoofdrekening 'Activa' een hoofdrekening die
'Beginsaldi' heet, waar dat bedrag dan wel komt te staan.

Klopt dit? Wijkt zo af, vroeg me af of ik iets verkeerd doe of dat
programma in het Engels afwijkt dan dat in het Nederlands.

Ben wel al verder aan de slag gegaan met boekhouding voor bedrijf waar
ik werk, maar toch raar dat zo iets kleins dan niet overeenkomt. Begrijp
dat deze vraag wel heel erg simpel is, maar zou het graag zeker willen
weten.

En daarnaast vroeg ik me af of (en hoop ik heel erg dat) er misschien
iemand in Noord-Holland is, die met mij rond de tafel kan gaan zitten om
face-to-face met mij het Gnucash systeem door te nemen en het een en
ander kan uitleggen. Uiteraard tegen vergoeding (bedrag in overleg).

Bij voorbaat hartelijk dank voor de door u genomen moeite!

Met vriendelijke groet,

Lot van Rooij,
Amsterdam