[Gnucash-nl] Is dit zoals het hoort?

Theo Richel theo op richel.org
Wo Jul 2 09:19:58 EDT 2014

Dankzij de tips van deze lijst ben ik er in geslaagd om de data van de
INGbank in te laden. Veel dank daarvoor, maar nu treedt een ander
probleem op.

Ik vond het heel interessant om in Corrie Zijlstra's online cursus te
lezen dat je rechtstreeks van het ene dagboek op het andere kunt boeken,
zonder via kruisposten te gaan. Zij geeft een voorbeeld van een
transactie tussen bank en kas.

Maar ik heb van 2 bankrekeningen de data ingeladen. Er zijn tussen die
banken over en weer diverse overmakingen geweest. Iedere transactie is
dus aanwezig op beide rekeninen, op de een gaat-ie weg en op de ander
komt-ie binnen. Toch worden in beide dagboeken deze boekingen aan
gegeven als 'Niet in balans'. Dat is begrijpelijk want de beide
transacties weten nog niet dat ze eigenlijk een paar vormen. Evenwel als
ik een van beide boekingen in balans probeer te brengen, komt er geen
mogelijkheid om te zoeken naar zijn 'wederhelft', maar wordt de hele
transactie gewoon gekopieerd naar het andere dagboek. Daar blijft de
andere boeking dan in zijn eentje staan.

Het boeken via kruisposten is hier ook geen oplossing lijkt me, omdat je
ook dan niet aan kunt wijzen waar de tegenboeking staat.

Of kan dit wel? Ik hoop vurig dat ik er naast zit.

Dank bij voorbaat.

Theo Richel