[Gnucash-nl] Foutieve boeking

Mark Haanen i18n op haanen.net
Wo Feb 28 00:47:31 EST 2018

Jannie Bos - Ploeg schreef op 27-02-18 om 16:22:

> Hallo,
>
> Kan iemand mij zeggen hoe ik een foutieve boeking en een foutieve
> inkoopfactuur boeking kan corrigeren/verwijderen? Sommige
> inkoopfacturen zijn dubbel geboekt met het bedrag
>
> € 0,00. Dit is gebeurd in de probeerfase.

Gewone boeking: gewoon de regel verwijderen (menu: Boeking > Boeking
verwijderen).
Inkoopfactuurboeking: open (één van) de inkoopfacturen (menu: MKB >
Leverancier > Inkoopfactuur zoeken...) en klik op het één-na-laatste
icoon (menu: Bewerken > Boeking [...] terugnemen). Het is volgens mij
niet mogelijk de factuur volledig te wissen alsof die niet is ingevoerd;
je kan wel de stamgegevens aanpassen om deze voor een andere fysieke
factuur te gebruiken.

> Ook heb ik de betaling van een inkoopfactuur, vermoedelijk,
> rechtstreeks in het bankboek geboekt. De factuur staat namelijk nog
> open maar het saldo van het bankboek klopt. Hoe kan ik dit oplossen?

Rechtsklikken op de betreffende regel en "Toewijzen als betaling". Vul
linksboven de juiste leverancier in en je krijgt in het schermpje
eronder de openstaande facturen van die leverancier te zien.

Groet,
Mark