[Gnucash-nl] Bugs in Gnucash 4.xxx?

M6VMOs Tweedehands HAMradio Winkel verkoop op m6vmo.tk
Do Jul 1 14:13:30 EDT 2021

Ik heb enorme problemen met GnuCash 4.6 (had ik ook al met 4.5).

Telkens als ik een uitgave boek (dus in de grootboekrekening “Uitgaven”) komt daar prompt een tegenboeking bij zonder dat ik ook maar iets aangeraakt heb, dwz. Ik boek dus de uitgave op de zijde “Kosten” en als ik dan de boeking voltooi komt er een boeking voor hetzelfde bedrag bij op de zijde “Korting”.

In de kolom “Overboeken” heb ik gewoon “Uitgaven” geselecteerd, waarin het bedrag thuishoort.

De rubriek is dus nog geen placeholder.

Hetzelfde voor de rubriek “Bankrekening”: Als ik geen beginbedrag invoer tijdens het opmaken van de rekeningen, dwz, als ik dus een beginbedrag invoer als alle rekeningen al opgemaakt zijn, dan krijg ik een bedrag, het negatieve van het beginbedrag (dus, als het beginbedrag €100 is krijg ik -€100) met erbij “Niet in balans –EUR”.

Heeft iemand hier ervaring mee of kan iemand mij uitleggen hoe ik dergelijke fouten kan vermijden, want dit is echt frustrerend en bovendien kan ik ook niet verder als ik die fouten niet kan rechtzetten.

Ik zou goede raad ten zeerste waarderen.

Alvast bedankt.

Beste groeten,

Frankie.