[Gnucash-nl] Gnucash-nl Verzamelmail, Volume 76, Nummer 4, Re: Importformaat bij GNUcash 4.6 (Rene)

Aza Pellekooren a.pellekooren op hetnet.nl
Ma Aug 30 10:43:58 EDT 2021

Beste René,

Hartelijk dank voor je reactie.

Het importeren van de gegevens die je bij de bank kunt ophalen, is mij
bekend. Ook bij mij (Rabo) is dat geen probleem. Ik ben echter niet zo
tevreden met de informatie die je dan binnenkrijgt. Weliswaar kun je daar
een beetje sturing aan geven, maar dat is mij niet voldoende. Voorbeeld: Ik
ontvang pensioen, dan geeft de bank mij de naam van het pensioenfonds, maar
ik wil een splitsing in brutobedrag en de inhoudingen.

Bovendien bestaat een boekhouding, volgens mij, niet alleen uit het
vastleggen van bankafschriften, maar zijn er meer zaken te vast te leggen,
denk alleen maar aan kastransacties en uitgaven die je over meerdere
periodes wilt verdelen. Verder kan het zijn dat je een uitgave over meerdere
posten wilt verdelen, dus bij voorbeeld 1 debet-rekening en meerdere
creditposten. Ergens ben ik tegengekomen dat dit mogelijk zou zijn maar hoe
je dat doet, heb ik niet kunnen ontdekken.

Dit alles heeft mij ertoe gebracht te proberen om handmatig (met Excel) een
.csv-bestand aan te maken waarmee ik al mijn boekhoudproblemen kan oplossen.
En dat lijkt zelfs al een beetje te lukken. Het voorgaande was dus mijn
aanleiding om te vragen naar de ervaring van anderen.

Vriendelijke groeten,
Aza Pellekooren

Onderwerpen van vandaag:

   1. Re: Importformaat bij GNUcash 4.6 (Rene)

Message: 1