[Gnucash-nl] Makkelijk springen naar betalingsrekening vanuit factuur-module

Hartronics (Service) Dealer op Hartronics.nl
Ma Jul 8 10:18:07 EDT 2024

Beste Gnu-Cash gebruikers,

Al minstens 6 jaar maak ik ontzettend tevrede gebruik van Gnu-Cash, dus
geen beginner in die zin.
Maar ik loop al die tijd tegen 3 dingetjes aan, waar ik zelf nog geen
oplossing voor heb.
Vraag 1 is voor mij het meest relevant.

_Vraag 1:_
Graag zou ik vanuit de Factuur omgeving snel willen kijken wanneer een
betaling is gedaan.
En met welke rekening deze is vereffend. Maar vanuit facturatie weet ik
geen sneller koppeling.
In het factuur gedeelte komt wel te staan of de factuur betaald is, maar
niet wanneer en waar!
Ik ga daarvoor naar Raporten en kijk bij de desbetreffende Leverancier
of Klant wanneer
deze betaald zijn. Een prima oplossing! Super hoe alles werkt. Ik ben
echt tevrede.

Maar is er echt niet een plekje wat ik over het hoofd zie, om vanuit de
Factuur snel naar de
rekening te springen waar deze is betaald? Dat maakt het Factuur
gedeelte een stuk vriendelijker.

_Vraag 2:_
Bij het boeken van een inkoopfactuur zet het programma altijd _bij het
boeken de datum en vervaldatum_
*dezelfde datum van de factuur* op beide invoer plaatsen. Dit vind ik in
feite het fijnste, ook al weet ik
dat je tijdens het boeken de dag van invoer moet ingeven. Maar mijn
boekdatum is niet belangrijk.
Maar bij Verkoop facturen zet hij altijd wel de factuur van vandaag. Is
hier een aparte reden voor?
Of is dit in te stellen of ergens in de software te tweaken zodat ik dit
voor mijzelf kan veranderen?

_Vraag 3:_
Ok zou ik graag de _tesksten nog willen kunnen kopieren van het
factuurblad *wanneer deze zijn geboekt*._
Helaas zijn alle velden van een geboekte factuur niet meer te selecteren
om een kopie te kunnen maken
van de ingevoerde tekst. Ik maak veelvuldig gebruik van teksten te
kopieren plakken.
Maar zodra je tekst wil hebben uit geboekte facturen, zal je altijd
terug moeten springen naar de raporten.

Ik weet het zijn kleine gebruikers dingengetjes, en als het er niet is.
Is het er niet.
Maar misschien dat er iemand van jullie iets op gevonden heeft.

M.v.g.
Johan