[Gnucash-nl] Memoriaalboekingen en kruisposten

Beroco Informational Services info op beroco.nl
Zo Jul 14 07:08:25 EDT 2024

Beste mede gnucash gebruikers,

Als autodidact in boekhouden loop ik tegen twee waarschijnlijk heel simpele vragen aan over het gebruik van gnucash:

- Volgens de theorie moet een zakelijk item dat gekocht is met prive-middelen geboekt worden via een memoriaalboeking. Maar ik zie die mogelijkheid niet in gnucash? Als ik een bureaustoel prive afreken dan boek ik die zakelijk als kosten, met als tegenrekening 'prive-ontrekking'. Is dit verkeerd?
- Geld overmaken tussen zakelijke rekeningen moet via kruisposten, maar hoe maak ik zo'n rekening (?) aan in gnucash? En wat is het nut hiervan verder, want het saldo van een kruispost is altijd 0. Als ik geld overmaak van zakelijke rekening A naar zakelijke rekening B dan maak ik nu 1 transaction, met een debet en een credit regel. Doe ik dit verkeerd?

Ik hoop dat iemand mij hiermee verder kan helpen, en excuus voor eventuele flagrante stupiditeit :-)

Grtz,
Roel van den Berg

beroco | systeem Integratie | [info op beroco.nl](mailto:roel.van.den.berg op rubix.nl) | public key 0x532F7386 | [beroco.nl](http://www.rubix.nl)