[Gnucash-nl] Fwd: Import informatie CSV

Hartronics Service (Johan) Info op Hartronics.nl
Za Okt 31 11:05:25 EDT 2020

Hoi Jannie,

Hierbij moet ik vermelden dat wanneer *verkeerde velden worden
geļmporteerd* het kan voorkomen
dat bepaalde *boekstukken niet meer benaderd kunnen worden*, althans dat
is mij overkomen.

Ik heb even bekeken wat er _minimaal nodig is om voor jouw alle velden
*met CSV te kunnen vullen.*_
Ik ben zelf een fan van CSV, omdat deze nog *makkelijk zijn te muteren
in een speatsheet.*
Die overige import mogelijkheden zoals  M940 of M942 bestanden en
allerlei andere configuraties gaan mij
vaak te ver in automatisme. En *vullen het boekstuk met allerlei
informatie die ik helemaal _niet wil zien_* of wil hebben.

Wanneer ik een *BANK-export* heb gedaan vanuit de bank, maak ik de CSV
zo, dat daarin alle gegevens
*precies zijn zoals ik ze in GNU-Cash wil hebben* staan. En *daarna
importeer ik pas* de hele meuk!

Volgens een Kolommen opbouw:
"Datum","(NR)-BankafschriftNummer","(Rekening)-inGNU-Cash","(Omschrijving)-Hoodfdregel-inGNU","(Toelichting)-Subregel
inGNU","Commodity/Currency","Reden voor
storno","Actie","Notitie","(TegenRekening)-inGNU-Cash","Storten","Opname","Afstemmen"

De *volgorde is _niet_ geheel relevant*, maar de velden die hier vermeld
worden kunnen *allemaal worden ingelezen.*
Daarbij gebruik ik *"Reden voor storno" meestal niet.* Die zorgen
namelijk voor onveranderde boekingen die je
niet meer kunt muteren. _*Afstemmen is ook niet echt nodig,*_ want dat
doe GNU-Cash zelf wel bij het importeren.

Wanneer je een *EXPORT van je BANK* hebt, en je kan de kolomen een
beetje onderverdelen in dit soort kolomen,
kan je een *perfecte IMPORT naarbinnen rammelen! *Bij "Actie" kan
bijvoorbeeld ingevuld worden: Aankoop, verkoop.
De kolom:*"Commodity/Currency" *kan je gewoon helemaal laten vullen met:
*CURRENCY::EUR *in je spreatsheet.
_

Zie hier een voorbeeld van alle KOLOMEN of velden zoals deze binnen
GNU-Cash kunnen worden opgenomen!_
Bankboek
Door de voorgeselecteerde invoer van "actie", zou ik dan ook proberen
deze zoveel mogelijk in
overeenstemming kiezen met wat er binnen GNU-Cash ook als mogelijkheid
ingevuld kan worden.

Daarna open je de*IMPORT optie via BESTAND* boven in het menu!
En zoek het *door jouw zelf bijgewerkte IMPORT bestand* _volgens deze
KOLOMEN opbouw!_

Import

Zoals in het plaatje al beschreven:
Vul boven alle kolomen netjes in welke KOLOM door GNU-CASH moet worden
gekozen. Volgens een Kolommen opbouw:

[...]

Denk er aan dat de bovenste regel in je IMPORT-BESTAND misschien wel een
extra regel met kolom-namen heeft!
Deze kan je laten verwijderen door de optie: _*Aan voorgaande lijnen
overslaan*__*
*_
Zodra je dat allemaal goed hebt gedaan, zullen alle rode lijnen
verdwijnen en kan de IMPORT worden gestart.
Het kan zijn dat hij de Rekening-Nummers niet direct de eerste keer uit
het import bestand herkend, maar
dan kunnen die later nog worden toegewezen. Door op de regel te
dubbelklikken en het juiste rekening
nummer te selecteren, kan je dit dus altijd naar wens aanpassen. Zo kan
je altijd nog bepaalen in welke
rekening je de IMPORT wilt laten binnenstromen, en waar de
tegenboekingen moeten staan.

Voor een IMPORT maar ik dus in mijn Vlottende-Activa een REKENING-IMPORT.
En zodra ik mijn BANKBOEK ga IMPORTEREN, boekt hij alles tegen op mijn
IMPORT rekening nummer.
*Het voordeel is, als ik alle facturen heb gekoppeld moet mij IMPORT
rekeningnummer weer leeg zijn!*

Ik hoop je hiermee een aardig stuk op weg te hebben geholpen.