[Gnucash-nl] Boeken van BTW-verlegging (intracommunautaire levering)

Michael Croes mycroes op gmail.com
Ma Apr 1 17:16:56 EDT 2024

L.s.,

Deze maand moet ik voor het eerst BTW-aangifte doen voor mijn eenmanszaak.
Ik heb gebruik gemaakt van de documentatie op
https://mauritslamers.github.io/boekhouden-met-gnucash/ om een boekhouding
op te zetten. De meeste zaken lijken wel op hun plaats te vallen, maar ik
kom niet uit de intracommunautaire levering. Ik heb een bestelling bij
Amazon gedaan die als intracommunautaire levering is gefactureerd. Ik heb
gelezen dat ik deze bij de BTW-aangifte bij punt 4 moet opgeven en dat ik
in dezelfde aangifte deze BTW ook weer terug kan vragen. In 2019 schreef
iemand op deze lijst het volgende over intracommunautaire leveringen:

Een aparte balansrekening koppelen en corrigeren bij aangifte. Het grote
probleem is dat je bij inkoop maar één regel kan aansturen, terwijl je
hier eigenlijk twee zou moeten doen (namelijk intracommunautaire
verlegde BTW EN vooraftrek BTW). Ik zie niet in hoe dit automatisch zou
kunnen binnen GnuCash.

In de documentatie staat op de pagina over aangifte (
https://mauritslamers.github.io/boekhouden-met-gnucash/vat/declaration#invullen-verleggingsregelingen-binnenland)
wel een stukje over BTW verlegging in het binnenland, maar helaas is dat
ook het enige stuk waar over BTW verlegging wordt gesproken. Er wordt daar
verwezen naar rekening '189 Schuld omzetbelasting naar mij verlegd', maar
ik weet niet welke rekening ik dan op moet geven in de kolom 'Overboeken'
(de aanschaf was voor '020 Machines en installaties'). Daarnaast weet ik
ook niet hoe ik de vooraftrek moet vastleggen. Het lijkt me dat ik die weer
op '180 Vordering omzetbelasting' terug wil zien?

Ik hoop dat iemand mij op weg kan helpen. Ik heb weinig verstand van
boekhouden, maar als iemand mij hier doorheen kan helpen kan ik wel een
steentje bijdragen aan de handleiding zodat het voor de volgende ook
makkelijker is.

Met vriendelijke groet,
Michael Croes