[Gnucash-nl] Boeken van BTW-verlegging (intracommunautaire levering)

Rik van Kekem rik op graficalc.nl
Di Apr 2 06:34:24 EDT 2024

Op 01-04-2024 om 23:16 schreef Michael Croes:
> Een aparte balansrekening koppelen en corrigeren bij aangifte. Het grote
> probleem is dat je bij inkoop maar één regel kan aansturen, terwijl je
> hier eigenlijk twee zou moeten doen (namelijk intracommunautaire
> verlegde BTW EN vooraftrek BTW). Ik zie niet in hoe dit automatisch zou
> kunnen binnen GnuCash.
Beste Michael,

Hoe heb je de *Verlegd BTW 21%* regel aangemaakt onder MKB > BTW tarieven ??
Ik zie n.l. dat je daar *wel* voor een BTW tarief 2 tegenrekeningen in
kunt geven.

Ik heb echter geen idee of bij het gebruik van die regel dan b.v. de BTW
op *beide* grootboekrekeningen gezet wordt. Als dat n.l. het geval is
dan krijg je dus automatisch de BTW bij af te dragen (vraag 4) en de bij
voorbelasting (waardoor het saldo weer €0 is).

Bij het invoeren van de inkoop zou je die verlegd 21% kiezen waardoor er
2 regels BTW bijgeboekt wordt (1 voor af te dragen en 1 voor terug te
vragen. Ik heb het nooit zelf gebruikt dus je moet zelf even testen of
dat klopt.

--
Met vriendelijke groeten,
Rik van Kekem