[Gnucash-nl] Boeken van BTW-verlegging (intracommunautaire levering)

Michael Croes mycroes op gmail.com
Di Apr 2 15:00:18 EDT 2024

Beste Rik / lijst,

Ik had de BTW-tarieven aangehouden uit de genoemde handleiding, een verlegd
BTW-tarief ontbrak daar. Ik heb nu een extra rekening aangemaakt '190
Schuld omzetbelasting naar mij verlegd buitenland', zodat ik losse
rekeningen heb voor punt 2 en punt 4. De handleiding zegt ook het volgende
over over de aangifte, maar dan voor verlegging in binnenland / punt 2 (
https://mauritslamers.github.io/boekhouden-met-gnucash/vat/declaration#invullen-verleggingsregelingen-binnenland
):

Om te weten wat de inkoopprijs was die hoort bij de € 50 omzetbelasting, is
het meestal het gemakkelijkst om de facturen op te zoeken in de boekhouding
waar de verlegde btw van € 50,00 bij hoort. In dit voorbeeld hoort hier één
factuur bij van € 238,10.

Dit viel me al ietwat tegen (qua herleidbaarheid), maar met toevoeging van
het verlegd BTW-tarief is dat probleem volgens mij ook opgelost, want elke
regel is nu gerelateerd aan de betreffende inkoopfactuur.

Ik heb het BTW-tarief aangemaakt met 21% naar rekening 180 en -21% naar
rekening 190:
[image: image.png]

Nu blijft het BTW-bedrag op de factuur netjes op 0 en krijg ik een positief
saldo op rekening 190.

Ik hoop dat iemand kan bevestigen dat dit zinnig opgelost is, maar voor nu
lijkt dit zeker het gewenste effect te hebben.

Met vriendelijke groet,
Michael Croes