[Gnucash-nl] Boeken van BTW-verlegging (intracommunautaire levering)

Rik van Kekem rik op graficalc.nl
Wo Apr 3 11:13:26 EDT 2024

Op 02-04-2024 om 21:00 schreef Michael Croes:
> Ik heb het BTW-tarief aangemaakt met 21% naar rekening 180 en -21%
> naar rekening 190:
> <snip>
>
> Nu blijft het BTW-bedrag op de factuur netjes op 0 en krijg ik een
> positief saldo op rekening 190.
Krijg je een positief saldo bij rekening 190 (schuld voor verlegd) ??
Dan zou het dus zo zijn dat je een *negatief bedrag* krijgt bij
*voorbelasting*.
Dat lijkt me niet de bedoeling... voorbelasting wil je op laten tellen,
net als bij de andere normale inkoopfacturen.

Je zou dit eens met 1 factuur moeten proberen.
Maak even een backup van je gnucash file en test het uit.
Maak een inkoop factuur van 100 euro waarbij de btw 21% naar jou is verlegd.

Ik neem aan dat je de +21 euro dan bij voorbelasting ERBIJ wilt krijgen
(dus positief).
Dan zal de schuld verlegd dus negatief (-21) moeten zijn (en niet
positief zoals jij aangeeft).

Of zie ik nu iets verkeerds?

Grtz,
Rik