[Gnucash-nl] Boeken van BTW-verlegging (intracommunautaire levering)

Michael Croes mycroes op gmail.com
Wo Apr 3 12:01:31 EDT 2024

Beste Rik / lijst,

Rekening 190 is van het type vreemd vermogen, dus positief saldo daar is
een schuld (als ik het goed begrijp ;-). Daarnaast levert 2x 21% btw een
totaal aan btw van 42% op de inkoopfactuur, dat is ook niet wenselijk lijkt
mij.

Ik heb dit getest met 4 facturen, zowel rekening 180 (activa) als 190
(vreemd vermogen) hadden daarna 21% van de 4 facturen samen als saldo. Ook
het totale vermogen (weet niet of dit juiste term is, zit nu niet achter
PC) bleef gelijk na deze wijziging (hiervoor had ik de facturen als 0% btw
verwerkt).

Ik heb verder geen verstand van boekhouden, maar voor mij zag dit er goed
uit. Misschien heeft iemand anders hier op de lijst nog een goed idee
hierover.

Met vriendelijke groet,
Michael Croes