[Gnucash-nl] MKB: Offertes en dergelijke

Jos Geluk jos op ardispark.nl
Zo Apr 7 15:51:27 EDT 2013

Ik zou graag een manier weten om offertes op te slaan in Gnucash. Met
andere woorden: een vastlegging van afspraken met een klant die nog niet
door de klant geaccepteerd zijn, en dus nog niet geboekt kunnen worden
op de inkomstenrekening. Wat ik dan wil is dat de offerte, als het
product of de dienst geleverd is, omgezet wordt in een factuur (en
verwijderd uit de database). Wat gebruiken jullie daarvoor? Voor
geboekte facturen gebruik ik nu een perl-programmaatje dat netjes een
factuurdocument in LibreOffice aanmaakt. Zoiets wil ik ook voor offertes.
Ik zou de offerte vast kunnen leggen als factuur zonder hem
daadwerkelijk te boeken. Maar dan krijgt de offerte eenzelfde nummer als
de factuur, en weet ik laten niet meer welke nummers facturen betreffen
en welke offertes.
Ik wil ook niet zelf offerte-tabellen gaan toevoegen aan de bestaande
Gnucash-database. Ten eerste vind ik dat te riskant, ten tweede heb ik
dan nog geen interface.

Graag jullie ideeën.

Groeten,

Jos Geluk