[Gnucash-nl] MySQL en GNUCash

Geert Janssens janssens-geert op telenet.be
Ma Aug 4 08:20:01 EDT 2014

On Friday 18 July 2014 14:33:57 Jos Geluk wrote:
> Jazeker, alle data wordt opgeslagen in MySQL. Ik draai drie
> administraties in MySQL. Twee voordelen zijn dat de data base op een
> andere server kan draaien dan de GnuCash-clients, en ook andere
> applicaties gelijktijdig van de database gebruik kunnen maken. Ik heb
> een heel planningssysteem, uitvoer van facturen en offertes en
> dergelijke gebouwd op de database. Het kostte wel wat
> reverse-engineering om de XML-structuur te matchen met de data
> base-tabellen, maar tot nu toe lukt dat aardig. Voor specifieke
> vragen kun je bij mij terecht.
>
> Groeten,

> [...]

Ik wil hier wel aan toevoegen dat je de nodige voorzichtigheid aan de dag moet leggen als je
de database buiten GnuCash om wil benaderen.

Niet alle data is netjes in een relationele structuur opgeslagen. Vooral de slots tabel is een
allegaartje van zaken die eigenlijk bij verschillende andere data structuren horen. Dit is helaas
historisch zo gegroeid en zal hoogstwaarschijnlijk herzien worden in de toekomst.

Daarnaast legt GnuCash zelf bepaalde (noodzakelijke) restricties op bij het verwerken van de
data. Deze restricties zijn niet in de database gecodeerd. Dus als je rechtstreeks wijzigingen
maakt in de database kan je die beperkingen ongewild en onwetend omzeilen en daarmee je
financiële data ongeldig maken.

De data rechtstreeks lezen om te gebruiken in andere systemen is over het algemeen veilig.

Mvg,

Geert