[Gnucash-nl] Nieuwe gebruiker

Bit-IT [Steven] steven op bit-it.be
Wo Aug 6 08:21:31 EDT 2014

Dag Geert,

Terug over naar de NL lijst :-)

Mijn screenshot in vorige mail is blijkbaar weggevallen in de mailing
lijst. Onderaan vind je de tekst-versie terug.

Ik ben dit jaar pas begonnen met zelf de boekhouding bij te houden.
Daarvoor heb ik "Situatie 2013" gemaakt, en van daaruit het saldo op
mijn zichtrekening (1 januari) gezet, het reseller krediet dat ik nog
had, en de BTW die de staat mij nog schuldig was.
Verder heb ik 2 BTW-tarieven aangemaakt: 0% (intracomm.
aankopen/verkopen), en 21%; beiden gelinkt aan VreemdVermogen:BTW.

Als ik zaken van mijn prive-rekening betaal, betaal ik ze via de
KBC-rekening, en effen ik dat bedrag onmiddellijk vanuit
EigenVermogen:Injectie.

Wat ik mis, is een goeie manier om mijn BTW-aangifte te fixen, vooral
dan de bedragen van de intracommunautaire aan/verkopen.
Nu moet ik dit nog met een afzonderlijke excel-sheet berekenen.

Heb je enig idee of mijn account-structuur een beetje OK is, en hoe ik
het BTW-probleem kan aanpakken ?

En ik heb ook nog een paar kleine BTW vraagjes (buiten scope van deze
mailinglijst, dus voel je vrij om ze te negeren ;-) ):
- Wat is het verschil tussen handelingen en diensten ? (aangifte vakken
R44 tem R47)
- R83 bedrijfsmiddelen, zijn dit "eigen zaken" die niet verhandeld
worden, zoals bv office supplies ?
- Wat is het verschil tss ? :
         ° R86 Intracommunautaire verwervingen verricht in België en
ABC-verkopen
         ° R87 Andere inkomende handelingen waarvoor de btw verschuldigd
is door de aangever
         ° R88 Intracommunautaire diensten met verlegging van heffing
- Dient een voorgaand tegoed/schuld bij de BTW ook ingevoerd te worden
in de aangifte ? En waar ?  Lijkt me dom om BTW & voorschotten te gaan
betalen als zij mij nog voldoende schuldig zijn :-)

Accounts:

Activa (Activa)
         Centjes (Activa)
                 ING zichtrekening (Bank)