[Gnucash-nl] hoe vervang ik Engelse boeknamen door Nederlandse

Geert Janssens janssens-geert op telenet.be
Di Sep 9 09:28:57 EDT 2014

[ Deze conversatie is ongewild van de lijst gesukkeld. Denk er aan om steeds te antwoorden op
de lijst. Je kan dit doen door gebruik te maken van de "Allen beantwoorden" of "Lijst
beantwoorden" opties in je e-mail programma. ]

On Tuesday 09 September 2014 14:34:25 Wybo wrote:

> Dat zou kunnen als ik met Engelse en Nederlandse financiële
> terminologie vertrouwd was. Maar juist omdat ik dat niet ben wil ik
> van Engels naar Nederlands. Is er ergens een lijst met vertalingen
> Engels-Nederlands? Die zou ik dan kunnen gebruiken om in de file de
> vertalingen automatisch te doen.
> Ik heb al geprobeerd zowel een Nederlandse als een Engelse file te
> maken, om daar de regels met act:description uit te vissen om die
> naast elkaar te leggen. Maar de files bevatten verschillende
> aantallen van deze regels en bovendien niet in dezelfde volgorde...

Je kan er helaas niet van uitgaan dat de Nederlandstalige rekeningsjabloon een letterlijke
vertaling is van een Engelstalige. Dat komt omdat elk land zijn eigen subtiele verschillen heeft
in hoe je je boekhouding hoort bij te houden.

Daarenboven is de Engelstalige lijst van sjablonen ("templates") veel uitgebreider dan de
Nederlandstalige. Dus er is niet noodzakelijk een Nederlandstalig equivalent.

Uit je antwoord leid ik af dat je weet hoe je een nieuw bestand kan aanmaken in het
Nederlands en vermoed ik dat je bijgevolg ook gevonden hebt hoe je de menu's en dergelijke
kan omzetten in het Nederlands. Mocht dit niet zo zijn en heb je hierbij hulp nodig, geef dan
maar een seintje.

Ik less ook dat je gerust in de xml durft duiken... Dan kan dit je misschien wat op weg helpen bij
de vertalingen:
De rekening sjablonen zelf zijn ook xml bestanden en er bestaat een vrij uitgebreid
rekeningstelsel dat in de meeste talen vertaald is. Je vindt de Engelse versie hier:
https://raw.githubusercontent.com/Gnucash/gnucash/master/accounts/C/acctchrt_full.gnucash-xea
en de Nederlandse versie hier:
https://raw.githubusercontent.com/Gnucash/gnucash/master/accounts/nl/acctchrt_full.gnucash-xea

Door de termen in beide bestanden te vergelijken kom je al een heel eind  bij het vertalen van
je bestaande bestand.

Mvg,

Geert