[Gnucash-nl] OPGELOST: GnuCash: =?iso-8859-1?Q?ge=EFmport?=eerde betalingen aan crediteuren aan inkoopfacturen relateren.

Berthold berthold op i-vensterbank.nl
Za Jan 17 03:11:33 EST 2015

Geachte abonnees,

Met excuus voor onderstaande vraag,.. heb ik de oplossing van mijn probleem zelf gevonden.

De bankmutaties 2014 heb ik geïmporteerd van een OFX-bestand.

In het bankboek hebben ze dan nog geen tegenrekening.
In de kolom 'Overboeken' staat dan bij de transactie 'Niet in balans-EUR'

Als ik een bepaalde betaling aan een inkoopfactuur wil relateren, kun je op de desbetreffende regel in het bankboek gaan staan. Als je dan vervolgens met de verkeerde muisklik met menu activeert, staat onderaan het menuutje de optie 'Toewijzen als betaling'. Je verwacht dan dat je de naam van de desbetreffende leverancier in het zoekveld kunt invoeren om een overzicht van de (verschillende) inkoopfactuuren op de leverancier te krijgen. Althans, zo werkt het wel bij verkoopfacturen.

Naar mij nu is gebleken, zul je voordat je de betaling kunt toewijzen, eerst de betaling in het bankboek moeten 'overboeken' naar crediteuren. Pas dan kun je het overzicht van de te betalen inkoopfacturen per crediteur te zien krijgen in de module betaling toewijzen.

Dit is niet consequent aan de werkwijze bij het toewijzen van een betaling aan een verkoopfactuur. Daar krijg je wel een overzicht van de uitstaande verkoopfacturen per debiteur, ook als je de betreffende betaling nog niet hebt overgeboekt van 'Niet in balans-EUR'naar 'Debiteuren'. Deze overboeking volgt automatisch, zodra de betaling is toegewezen.

Met vriendelijke groet|Kind regards,
Berthold Spaans
Lelystad
---------- Doorgestuurd bericht ----------
Van: Berthold <berthold op i-vensterbank.nl>
Datum: Fri Jan 16 2015 18:57:45 GMT+0100 (West-Europa (standaardtijd))
Onderwerp: GnuCash: geïmporteerde betalingen aan crediteuren aan inkoopfacturen relateren.
Aan: gnucash-nl op gnucash.org
Beste abonnees,

Sinds enige tijd verdiep ik mij als ZZp-er in GnuCash.

Zo heb ik
- het bankboek 2014 ineens geimporteerd;
- geleerd dat je bankboek een in komende betaling aan een verkoopfactuur kunt relateren.

Vreemd genoeg geldt dat niet voor een uitgaande betaling voor een inkoopfactuur.
Het betalingsscherm dat je vanuit een bepaalde banktransactie kunt openen met menu/ de verkeerde muisknop, laat wel debiteuren zien (i.s.m. verkoopfacturen) maar geen crediteuren (ivm aankopen).

De geëikte methode is om vanuit het menu leveranciers een betaling door te voeren.
Dat levert dan ook gelijk een 'nieuwe' tegenboeking in het bankboek op.

Als je het bankboek al hebt geïmporteerd, staat de betaling er dan dubbel in.

Weet iemand hoe dit werkt?

Met vriendelijke groe,
Berthold Spaans

Lelystad