[Gnucash-nl] OPGELOST: GnuCash: geïmporteerde betalingen aan crediteuren aan inkoopfacturen relateren.

Geert Janssens geert.gnucash op kobaltwit.be
Za Jan 17 06:06:09 EST 2015

On Saturday 17 January 2015 08:11:33 Berthold wrote:
> Geachte abonnees,
>
> Met excuus voor onderstaande vraag,.. heb ik de oplossing van mijn
> probleem zelf gevonden.
>
> De bankmutaties 2014 heb ik geïmporteerd van een OFX-bestand.
>
> In het bankboek hebben ze dan nog geen tegenrekening.
> In de kolom 'Overboeken' staat dan bij de transactie 'Niet in
> balans-EUR'
>
> Als ik een bepaalde betaling aan een inkoopfactuur wil relateren, kun
> je op de desbetreffende regel in het bankboek gaan staan. Als je dan
> vervolgens met de verkeerde muisklik met menu activeert, staat
> [...]
Wat achtergrond om beter te begrijpen wat hier gebeurt:

Vermits de betaling in kwestie nog niet gekoppeld is aan een klant of leverancier gebruikt
Gnucash de beschikbare gegevens om één van de twee types voor te stellen. Deze beschikbare
gegevens zijn alles wat in de transactie zit. Van al deze gegevens gebruikt gnucash enkel deze:
het zoekt naar de eerste boekingsregel in de transactie die van een "Activa" type is. In deze
context betekent "Activa": Bank, Contant, Vreemd Vermogen, Eigen Vermogen en Activa.

Van deze eerste boekingsregel wordt gekeken of de waarde positief of negatief is. En daarop
gebaseerd wordt dan een betaling voor een klant (positief) of een betaling voor een leverancier
(negatief) voorgesteld.

Dit werkt prima in geval dat een transactie maar één "Activa" boekingsregel heeft, wat het
geval is bij de meeste eenvoudige transacties.

Jouw geïmporteerde transacties hebben echter twee "Activa" boekingsregels: de eerste is de
boekingsregel op je bank rekening, de tweede is de boekingsregel in "Niet in balans-EUR". Deze
rekening is nl. van het type bank, wat in deze context ook als "Activa" beschouwd wordt. De
manier waarop gnucash intern werkt maakt dat de positieve boekingsregels altijd eerder
gevonden worden dan de negatieve. Dus als er twee "Activa" boekingsregels zijn, dan wordt de
positieve eerst gevonden.

In geval van een betaling van een klant is dat de regel in je bank rekening. In geval van
betaling aan een leverancier is dat de regel in "Niet in balans-EUR".

Maar voor de uiterst primitieve betalingslogica is in beide gevallen een positieve waarde
gevonden dus wordt in beide gevallen een klanten betaling voorgesteld.

De oplossing is zoals je zelf hebt gevonden - de boekingsregels in "Niet in balans-EUR"
corrigeren. In principe zou je dit al tijdens het importeren uit OFX moeten kunnen doen en
gnucash veronderstelt dat je dat ook zo doet.

Zeker als in regelmatig OFX bestanden wil importeren loont het om dat al tijdens het
importeren te doen: daarmee leer je gnucash ook voor toekomstige imports welk type
betalingen bij welke tegenrekening horen.

Mvg,

Geert