[Gnucash-nl] GnuCash: hoe directe kosten verkoop verwerken

Berthold berthold op i-vensterbank.nl
Za Jan 17 16:45:22 EST 2015

Geachte abonnees,

Ik ben actief als intermediair in bedrijfsfinancieringen.Mijn inkomsten bestaan uit afsluitprovisies.

In deze rol werk ik veel samen met complementeire dienstverleners, zoals verzekeringsagenten.

In geval ik van hen een 'tip' krijg die tot een succesvolle bemiddeling bij financiering- en dus inkomsten- leidt, kunnen ze mij een factuur sturen voor een tipfee.

We delen de opbrengsten dus in een bepaalde verhouding. Zeg 50/ 50

Gezien het directe verband tussen de tip en het resultaat, zie ik de tipfee als kosten verkopen.

Nù voer ik dat op als een negatieve verkoopfactuur, op een rekening 845, doorbetaalde commissies, waardoor de tipgever- die eigenlijk een crediteur is als ik zijn/ haar factuur heb ontvangen- onder de debiteuren geschaard wordt. In het debiteurenoverzicht is de tipgever dan zichtbaar aan het negatieve getal.
Idem dito, is de te betalen tip bij opbrengsten zichtbaar als een negatief getal.

Niet erg charmant.

Weet iemand hiervoor wel een charmante oplossing, zodat
- de tip waarvoor ik een factuur krijg niet als negatieve opbrengst verkoop zichtbaar wordt in de resultatenrekening;
- de tipgever wel gewoon onder de crediteuren geschaard wordt??
Met vriendelijke groet|Kind regards,

Berthold Spaans
Lelystad