[Gnucash-nl] aandelenfondsen beheren

Michiel Faber fabermichiel op gmail.com
Zo Jan 18 04:08:48 EST 2015

Hallo,

Ik gebruik al enkele jaren naar volle tevredenheid Gnucash. Ook houd ik
hier mijn aandelen in bij. Dit doe ik echter op een 'simpele' manier
door mijn aandelen te zien als bankrekening en per periode de toe- of
afname te boeken op 'Inkomsten:koersstijging'. Ook uitgekeerd dividend
gaat naar 'Inkomsten:Dividend'.
Gnucash heeft echter ook een aparte rekeningenschema hiervoor, maar het
is mij nooit gelukt om dit aan de praat te krijgen. Kan iemand mij
hierbij helpen?

Ik heb alleen fondsen bij Robeco. Als voorbeeld kunnen we daarom ook hun
fondsen Robeco en Rorento gebruiken.

Bij het openen van een nieuwe beleggingsfonds loop ik al vast. Ik moet
'Fonds of munteenheid' ingeven.
Daar voer ik dan 'FUND' in, gevolgd door 'Nieuw'. Naam is 'Robeco' en de
ISIN-code is 'NL0010366407'
De fractie kan erg klein 1/10000 oid. Maar dat is nu minder relevant.

En dan het eigenlijke probleem, waar kan de koers van dit fonds worden
opgehaald en wat is de afkorting?
Gelukkig kan ik dan nog via de ISIN-code ergens komen en via aex.nl
zoeken op Robeco krijg ik ROBB als code.
Dit lijkt het goede fonds.
http://www.aex.nl/products/funds/NL0010366407-XAMS

Nadat dit is ingevuld in Gnucash, met als bron voor het ophalen 'dutch',
levert het 'koersen ophalen', problemen op. Het Gnucash loopt vast en na
een kwartier sluit ik het programma geforceerd af. 'Europe' als bron
levert de volgende foutmelding op: "Geen koersen kunnen ophalen voor
deze items: FUND:ROBB"

Voor Rorento wordt het nog lastiger. Ik heb alleen een ISIN-code
(LU0951484681), maar geen afkorting. Wie kan mij daar aan helpen?
Op deze pagina wel wat info:
https://www.robeco.com/extranet/f4i/cupido/details.do?pfndid=6631&pdstchn=robecocom&plang=eng

Hier staat ook een Bloomberg code (RORFHEU LX). Deze code opgeven via:

gnc-fq-dump europe RORFHEU

levert op: "** This stock quote cannot be used by gnucash!!"

Ook RORL (zoeken bij aex.nl naar rorento levert RORA voor Amsterdam en
RORP voor Parijs, dus L is Luxemburg) geeft dezelfde uitkomst.
Dus zijn dit geen goede codes, gebruik ik een verkeerde bron, of is
alles goed, maar kan Gnucash niet de juiste informatie downloaden?

Al met al is dit dus veel werk, werkt het (nog) niet (naar behoren) en
is het moeilijk op te zetten.

Zijn er mensen waarbij het wel gelukt is om hun aandelenfondsen te
beheren zoals het zou moeten in Gnucash? Is er ook ergens een
handleiding over Nederlandse (of europese) fondsen te vinden?
Ik zou namelijk zeer graag mijn aandelenfondsen op de officiële manier
willen beheren.

Met vriendelijke groet,

Michiel

PS. Welleicht is finance::quote niet meer op orde. Ook aex AH en aex
AJAX leveren geen informatie op.