[Gnucash-nl] Inroosteren

Geert Janssens geert.gnucash op kobaltwit.be
Di Feb 3 11:14:45 EST 2015

On Tuesday 03 February 2015 15:37:59 Theo Richel wrote:
> Hallo,
>
> Ik ben mij aan het verdiepen in de GNU optievan het Inroosteren
> (Schedule Transactions/Vaste Journaalposten) Als ik uitga van een
> betaling, dan is dat probleemloos, maar ik vind het wel heel vreemd
> om toekomstige betalingen in te boeken. Die heb ik namelijk nog niet
> gedaan, en wie weet wat er tussen komt. Ik wil wel graag toekomstige
> Verplichtingen inroosteren, dus Inkoop en Verkoopfacturen.
> Bijvoorbeeld mijn maandelijkse hypotheek afdracht. Maar zo gauw ik
> daarvoor een factuur maak is de optie ‘Inroosteren’ weg. Of kijk ik
> [...]

Dag Theo,

Als je op facturen doelt die je aanmaakt via het menu MKB dan klopt dit
inderdaad. Er is geen link gelegd in gnucash tussen the MKB
functionaliteit en de Vaste Journaalposten (inroosteren).

Gebeurt de maandelijkse hypotheek afdracht bij jou op basis van een
factuur ?

De enige methode die ik ken om een hypotheek afdracht in gnucash
automatisch af te handelen is via
Acties->Vaste journaalposten->Hypotheek en leningsassistent...

Het kan je helpen om automatisch verrichtingen in te boeken voor
periodieke aflossingen met uitsplitsing van kapitaalaflossing/interest.
In de praktijk zal je echter de automatisch gegenereerde verrichtingen
nog altijd manueel moeten bijwerken. Het is namelijk quasi onmogelijk om
gnucash identiek dezelfde berekeningen te laten maken dan je bank.

Mvg,

Geert