[Gnucash-nl] Inroosteren

Theo Richel theo op richel.org
Di Feb 3 11:30:28 EST 2015

Bedankt Geert.
Nee ik krijg geen maandelijkse factuur van mijn bank, ik wil gewoon een maandelijkse verplichting in plannen, zodat ik een beetje kan begroten. Ook voor allerlei andere abonnementen. Jammer.

Maar ik begrijp het nog steeds niet helemaal. Ik heb een leverancier toegevoegd, vervolgens een factuur gemaakt. Nu zou ik die factuur toch bij Crediteuren moeten zien?

Vrgr

TR

-----Original Message-----
From: Geert Janssens [mailto:geert.gnucash op kobaltwit.be]
Sent: dinsdag 3 februari 2015 5:15
To: gnucash-nl op gnucash.org
Cc: Theo Richel
Subject: Re: [Gnucash-nl] Inroosteren

On Tuesday 03 February 2015 15:37:59 Theo Richel wrote:
> Hallo,
>
> Ik ben mij aan het verdiepen in de GNU optievan het Inroosteren
> (Schedule Transactions/Vaste Journaalposten) Als ik uitga van een
> betaling, dan is dat probleemloos, maar ik vind het wel heel vreemd om
> toekomstige betalingen in te boeken. Die heb ik namelijk nog niet
> gedaan, en wie weet wat er tussen komt. Ik wil wel graag toekomstige
> Verplichtingen inroosteren, dus Inkoop en Verkoopfacturen.
> Bijvoorbeeld mijn maandelijkse hypotheek afdracht. Maar zo gauw ik
> daarvoor een factuur maak is de optie ‘Inroosteren’ weg. Of kijk ik
> [...]

Dag Theo,

Als je op facturen doelt die je aanmaakt via het menu MKB dan klopt dit inderdaad. Er is geen link gelegd in gnucash tussen the MKB functionaliteit en de Vaste Journaalposten (inroosteren).

Gebeurt de maandelijkse hypotheek afdracht bij jou op basis van een factuur ?

De enige methode die ik ken om een hypotheek afdracht in gnucash automatisch af te handelen is via
Acties->Vaste journaalposten->Hypotheek en leningsassistent...

Het kan je helpen om automatisch verrichtingen in te boeken voor
periodieke aflossingen met uitsplitsing van kapitaalaflossing/interest.
In de praktijk zal je echter de automatisch gegenereerde verrichtingen
nog altijd manueel moeten bijwerken. Het is namelijk quasi onmogelijk om
gnucash identiek dezelfde berekeningen te laten maken dan je bank.

Mvg,

Geert