[Gnucash-nl] Loonheffing

Mark Haanen i18n op haanen.net
Ma Sep 19 13:49:30 EDT 2016

Rob op Titaantje schreef op 12-09-16 om 09:08:
> Beste allen.
>
> allereerst mijn dank voor de feedback die ik gekregen heb. Het heeft
> geholpen om de, soms stomme, foutjes op te lossen en ik denk dat ik de
> boekhouding nu aardig op orde heb en beter begin te begrijpen hoe
> GnuCash werkt.
>
> Wb loonheffing de volgende vraag:
>
> ik gebruik (vanuit RSG):
>
> - kortlopenende schulden=>Loonheffing=>af te dragen loonheffing =>
> aangifte loonheffing (1551) en afgedragen loonheffing (1552);
Herkenbaar.

> - Zowel de loonheffing als de werkgeversbijdrage ZVW boek ik op 1551
> (en de werkgevers bijdrage ZVW niet op Bijdrage ziektekosten
> verzekering, 16665, wat personeelskosten zijn)

Idem. Bijdrage Zvw gaat in aangifte mee, dus boek ik ook als onderdeel
van Loonheffing.

> - De betreffende uitgave Bank boek ik op 1152 als tegenrekening.

Eens.

> 1) is het correct om de werkgeversbijdrage ZVW op 1551 te boeken ?
Ja, zie hierboven.

> 2) Voor elke regel die ik op 1551 boek, maakt GnuCash er een tweede,
> exact gelijke regel bij, maar dan met het bedrag aan de andere kant
> van wat ik doe. Hoe moet ik dat zien, cq wat is daarvan de bedoeling.
Wat is je tegenrekening? Ik neem aan dat je de volgende boeking maakt:
Loonkosten
aan Aangifte loonheffing
aan Nettolonen

Dat levert maar één keer een boeking op per periode van uitbetaling.

> 3) Hoe trek ik nu de regels op  1551, aangiftes glad met de regels op
> 1552, afgedragen.

Door de regels per einde jaar met een memoriaal tegen elkaar weg te
boeken. Het saldo boek je over naar "Beginbalans af te dragen
loonheffing". Het systeem van RGS gaat uit van "impliciete onderbouwing
ten behoeve van de toelichting". Ofwel: boeken alsof je de bedragen
specificeert in een jaarrekening.

Voorbeeld:
Aangifte loonheffing over december was 1000. Deze hoeft in januari pas
te worden aangegeven/afgedragen.

Boeking in december:
Loonkosten 2.500
aan Aangifte loonheffing 1.000
aan Nettolonen 1.500

Vervolgens betaal je loon over december per eind december uit:
Nettolonen 1.500
aan Bank 1.500

Bij jaarafsluiting boek je een memoriaal:
Aangifte loonheffing 1.000
aan Beginbalans af te dragen loonheffing 1.000

In januari draag je af aan de Belastingdienst:
Afgedragen Loonheffing 1.000
aan Bank 1.000

Het saldo van de bovenliggende categorie is nu 0. Je ziet dat je de
beginbalans netjes hebt betaald. Daar komt de aangifte januari bij,
enzovoorts.