[Gnucash-nl] Loonheffing

Mark Haanen i18n op haanen.net
Do Sep 22 13:16:30 EDT 2016

Rob van Gameren schreef op 20-09-16 om 14:18:
> Dag Mark,
>

> dank voor je antwoord en uitgebreide toelichting.

Graag gedaan.

> Ik boek de loonkosten (netto + 19ct kilometervergoeding) af tegen
> Personeelskosten: lonen en salarissen: bezoldiging bestuurders (1646)
> en niet onder salaris verwerking: netto lonen. Miscchien dat het daar
> fout gaat.

Nee, dat is gelijkwaardig. Beide in de kostensfeer. Niets meer aan doen!

> wat er gebeurt en wat ik ook niet begrijp is dat
>
> Ik maar op de rekening: af te dragen loonkosten een regel aan bv
>
> onder de kolom "overboeken" : aangifte loonheffing , onder de kolom
> "A":a, en onder afname: bedrag (debet)
>
> dan maakt GnuCasg exact de zelfde regel aan, alleen met onder de kolom
> "A": o en de bedrag onder toename (credit)
>
> Het maakt overigens niet uit of ik het bedrag credit boek, dan maakt
> GnuCash de debet regel aan, weer met dezelfde tegenrekening.

Kijk, dat gaat niet goed. Je boekt naar een subrekening van de rekening
waar je vanaf boekt. Afhankelijk van de instellingen is de onderliggende
rekening wel of niet zichtbaar op het hoger liggende niveau.
Dat is alsof je de boeking maakt:
Aangifte loonheffing
aan Aangifte loonheffing.

> Wat betreft je voorbeeld, begrijp ik het goed dat ik:
>
> brutoloon dan onder "bezoldiging" kan boeken (personeelskosten) in
> plaats van dat ik daar het netto bedrag zet
>
> nettoloon onder " nettolonen"  (salarisverwerking). Die ik nog niet in
> gebruik heb.

Klopt. Je kan natuurlijk ook de loonboeking doen op de dag van
uitbetaling. Dan boek je niet met tussenrekening "nettolonen" als
tegenrekening, maar gewoon rechtstreeks op balansrekening "bank". Feit
blijft dat loonheffing voor het bedrijf gewoon kosten zijn. In plaats
van mijn systeem (bruto met twee gesplitste bedragen) kun je ook jouw
loonheffing (uit de regels hierboven) boeken naar 1646. Komt conceptueel
natuurlijk op hetzelfde neer.

> Memoriaal: ik heb steeds gelezen dat GnuCash een systeem is dat geen
> memoriaal gebruikt. Blijkbaar wordt dat woord ook alleen als term
> gebruikt die bij de handeling hoort die jij beschrijft.

Mijn fout. Je hebt helemaal gelijk: GnuCash heeft geen Memoriaal
dagboek. Sterker nog: GnuCash kent het systeem van dagboeken niet! Ik
bedoelde: het is een handmatige boeking die niet uit een reguliere
boekingsstroom voortvloeit.

> Ik heb voor 2015 nog niets op " de begin balans" staan dus daar ga ik
> ook even mee aan de slag (Fiscus moet voor 1 november).

Kwestie van inregelen. En elk jaareinde even de goede herschikking
maken. Succes ermee!