[Gnucash-nl] Vraag over rapporten/grootboekkaarten met mutaties en specificaties

Daan van den Berg daan op hatseflatsmedia.nl
Ma Feb 27 08:57:00 EST 2017

Helaas. Hij doet niet moeilijk, maar ik heb het gevoel er bijna te zijn.

Mag ik jullie vragen of ik wellicht iets verkeerd doe in mijn
administratie. Als ik een factuur binnenkrijg...laten we zeggen van een
cameraman. Deze boek ik in (MKB>Inkoopfactuur)

Deze heeft dan een inkoopfactuurnummer en een leverancier. Als je de
factuur 'opent' dan zie op de factuur (die bijvoorbeeld 500 euro is)
  - 300 euro Crew ; geboekt Kosten:Arbeid:Externen
  - 200 euro Camera ; geboekt Kosten:Apparatuur:Huur

Dat is dan 1 factuur. Maar kan ik dan ook een overzicht krijgen waarin
staat (bijvoorbeeld)

RAPPORT:

Kosten:Arbeid:Externen
01-01-2015 : Cameraman : -300
03-01-2015 : Cameraman : -350
06-01-2015 : Geluidsman : -200

Kosten:Apparatuur:Huur
01-01-2015 : Camera: -200
03-01-2015 : Camera: -200
06-01-2015 : Microfoon+Geluidset: -100

Kosten:Kantoor
01-01-2015 : Huur Kantoorruimte : -200

Dus ik zoek een overzicht met alle benodigde informatie op een rij. Ik
probeer dit wel via 'Sorteren' en 'Weergave', maar in diverse variaties
op rapporten lijken de mogelijkheden te ontbreken om een goed overzicht
te krijgen. Met voorkeur dus een overzicht van alle transacties binnen
jaar die gesplitst zijn op boeking, eventueel gesorteerd op rekening en
met secundaire sortering op bijv factuurnr of dergelijke.

Of zo weergegeven:

_Huur_

27-01-2015 Huur eerste kwartaal             500

25-04-2015 Huur tweede kwartaal          500

26-07-2015 Huur derde kwartaal              520

28-10-2015 Huur vierde kwartaal _520_

2.040

Hoe meer ik snap van Gnucash, hoe meer het besef in daalt dat ik lang
nog niet alles snap van wat nodig is voor de aangifte ;)

En excuses dat ik zo lastig ben.