[Gnucash-nl] aanpassen standaard tekst factuur

Geert Janssens geert.gnucash op kobaltwit.be
Ma Nov 20 13:57:43 EST 2017

Op zondag 19 november 2017 20:52:28 CET schreef Marco Camphens:
> Hallo,
>
> Deze week ben ik gestart met GnuCash, wat een fijn programma!
> Is er een manier waarop ik standaard het woord "Verkoopfactuur" kan
> veranderen in "Factuur"?
> (Zodat dit niet bij elke factuur opnieuw hoeft?)
> Oh, ik draai GnuCash op een Linux-machine en ben inmiddels aan het puzzelen
> gegaan met de *.scm bestanden, maar nog zonder succes. In welk bestand
> staan de Nederlandse (default) teksten?
> Kunnen jullie helpen?
>
> Alvast dank,
>
> Marco

De vertalingen komen uit nl.po. Dit bestand wordt tijdens het compileren van
gnucash omgezet in een binair bestand,
share/locale/nl/LC_MESSAGES/gnucash.mo

Wil je de oorspronkelijke vertaling aanpassen, dan zal je dus vanaf de
broncode van gnucash moeten vertrekken en het programma hercompileren met je
wijzigingen.

Een ander alternatief is om in gnucash zelf een belastingsfactuur te openen,
daar de rapporttitel te veranderen en dan deze aangepaste factuur te bewaren
via Rapporten->Rapportconfiguratie opslaan.

Wanneer je je volgende factuur wil afdrukken kies dan dit rapport via
Rapporten->Opgeslagen rapportconfiguraties en vul het gewenste factuur nummer
in. Je kan het rapport ook permanent laten open staan om nog een paar klikken
uit te sparen.

Groetjes,

Geert