[Gnucash-nl] vraag: afsluiten boekjaar

arthur.kluitmans op home.nl arthur.kluitmans op home.nl
Di Jun 4 15:00:43 EDT 2019

Beste Michiel,
Bedankt voor je duidelijke uitleg, het is ondertussen gelukt om het jaar
netjes af te sluiten.

Met vriendelijke groeten,
Arthur

-----Oorspronkelijk bericht-----
Van: Michiel Faber <fabermichiel op gmail.com>
Verzonden: zondag 2 juni 2019 21:04
Aan: gnucash-nl op gnucash.org
CC: arthur.kluitmans op home.nl
Onderwerp: Re: [Gnucash-nl] vraag: afsluiten boekjaar

Beste Arthur,

Ik vond het boekjaar afsluiten in het begin een beetje 'eng', maar dat is
ongegrond gebleken. Het afsluiten van een boekjaar zijn in principe gewoon
boekingen van de opbrengsten en kosten rekeningen naar een opgegeven passiva
resultaten rekening.

Via het menu 'Hulpmiddelen' -> 'periode afsluiten' kom je bij het venster
waar je een datum, omschrijving en de doel rekening(en) opgeeft.

Ik vul daar altijd 31 december van het afgelopen jaar in met als
omschrijving 'Resultaat <jaar>'. De rekening waar ik naar toe boek is voor
mij altijd dezelfde en is 'Resultaat <jaar>' en is van het type 'Eigen
vermogen'. Deze kan je onder een overkoepelende 'Eigen vermogen'
rekening hangen als je dat zou willen. Je krijgt dan een balans zoals in de
bijlage.

Alle totalen tot en met de opgegeven datum van Opbrengsten en kosten
rekening worden weggeschreven naar deze rekening. Mocht het verkeerd gaan,
dan verwijder je deze boekingen en kun je het opnieuw proberen.

Succes,
Michiel