[Gnucash-nl] vraag: afsluiten boekjaar

Michiel Faber fabermichiel op gmail.com
Zo Jun 2 15:04:03 EDT 2019

Beste Arthur,

Ik vond het boekjaar afsluiten in het begin een beetje 'eng', maar dat
is ongegrond gebleken. Het afsluiten van een boekjaar zijn in principe
gewoon boekingen van de opbrengsten en kosten rekeningen naar een
opgegeven passiva resultaten rekening.

Via het menu 'Hulpmiddelen' -> 'periode afsluiten' kom je bij het
venster waar je een datum, omschrijving en de doel rekening(en) opgeeft.

Ik vul daar altijd 31 december van het afgelopen jaar in met als
omschrijving 'Resultaat <jaar>'. De rekening waar ik naar toe boek is
voor mij altijd dezelfde en is 'Resultaat <jaar>' en is van het type
'Eigen vermogen'. Deze kan je onder een overkoepelende 'Eigen vermogen'
rekening hangen als je dat zou willen. Je krijgt dan een balans zoals in
de bijlage.

Alle totalen tot en met de opgegeven datum van Opbrengsten en kosten
rekening worden weggeschreven naar deze rekening. Mocht het verkeerd
gaan, dan verwijder je deze boekingen en kun je het opnieuw proberen.

Succes,
Michiel