[Gnucash-nl] BTW verleggen bij intracommunautaire levering

Frank ter Braak frankterbraak op gmail.com
Wo Aug 21 04:23:00 EDT 2019

Help hoe doe ik dit (in GnuCash)?

Ik koop soms fietsen en onderdelen in Duitsland en daar wordt zoals bij alle EU landen geen (Duitse) BTW over geheven maar dat moet ik in Nederland doen. Dat zijn intracommunautaire leveringen.

Welke rekeningen en BTW tarieven moet ik in GnuCash aanmaken om dat goed vast te leggen en m’n omzet- en inkomsten belasting goed en makkelijk in te kunnen vullen.

Een bijkomend ding is dat ik deze fietsen soms als gehandicapten vervoer verkoop tegen 9% btw naast de reguliere verkoop met 21% btw.

Soms weet ik dat van te voren, bij inkoop al maar soms wordt pas bij verkoop bepaald of iets een aangepaste gehandicapten fiets wordt.

Moet ik bv inkoop rekeningen maken als:
“Inkoop uit EU / BTW verlegd / 21% verkoop”
en
“Inkoop uit EU / BTW verlegd / 9% verkoop”

Omdat ik soms onderdelen uit NL en uit DE samen verkoop of achteraf niet meer weet of ik het tegen 21 of 0% btw inkocht is dat daar al vastgelegd.

Of moet ik omzet rekeningen maken als:
“Verkoop met 21% / EU levering / BTW verlegd"
en
“Verkoop met 9% / EU levering / BTW verlegd”

Dit lijkt handig omdat ik pas BTW afdraag als ik het ontvangen heb en bij sommige fietsen bij verkoop pas weet of om een 21 of 9% btw verkoop gaat.

Wat zou kloppen, handig zijn ook bij de kwartaalaangifte en hoe doe ik dat in GnuCash?

Vriendelijk groetend,
Frank ter Braak
www.deliggendehollander.nl
Eindhoven