[Gnucash-nl] probleem met omschrijvingenveld in Gnucasch 4.4

T. Rademakers Aurelie op hccnet.nl
Zo Feb 7 08:33:05 EST 2021

Goede middag,
momenteel gebruik ik Gnucash, versie 2.6.19 met als besturingssyssteem
Mint 19.3 Tricia \n \l. Ik gebruik Gnucash als particulier om mijn
financiële administratie bij te houden. De bankrekening voor lopende
zaken is een ASN rekening. Ik importeer banktransacties d.m.v.
SWIFT-MT940. Dit werkt erg goed. Deze importwijze omvat alle gegevens
die een swifttransactie heeft. Dat werkt erg prettig, omdat je dan
altijd in staat bent om precies aan te kunnen geven wat er precies
betaald is. Ik zal een voorbeeld geven. Bij de wegenbelasting krijg je
te zien welk nummerbord het betreft en de exacte periode. Nu heb ik,
omdat ik eigenlijk naar Mint 20.1 Ulyssa wil upgraden eens gekeken welke
gegevens Gnucasch 4.4 laadt. Hier schrok ik wel een beetje van. Zo krijg
je in het omschrijvingenveld alleen de tegenrekening te zien en de naam.
Of, bij pintransacties alleen het feit dat het een transactie betreft.
Zonder verdere gegevens. Doordat de omschrijving zo summier is, kan ik
er eigenlijks niets mee.
Is het mogelijk om ook in Gnucash 4.4 met gebruikmaking van Swift-MT940
het zelfde detailniveau in het omschrijvingenveld te krijgen als met
Gnucash 2.6.19. En hoe doe je dat?
Of is er, met gebruikmaking van de standaardimportmethoden van de ASN
bank een gemakkelijk alternatief? Mijn voorkeur gaat uit naar de eerste
oplossingsrichting.

Met vriendelijke groet,
Twan.