[Gnucash-nl] officiele "dubbele" boekhouding (voor BVBA) in Belgie met GnuCash ?

Bregt Van der Fraenen bregtvdf op hotmail.com
Ma Mrt 15 14:45:58 EDT 2021

Dag Pascal,

Ik ben ook net gestart met GnuCash voor mijn BV. GnuCash volstaat zeker
voor het boeken van aankoop- en verkoopfacturen. In GnuCash is echter
nog geen MAR (minimumindeling algemeen rekeningstelsel) geïmplementeerd,
zeg maar de lijst van Accounts. Je zal dit dus zelf moeten voorzien.

Hou er rekening mee dat er (bij mijn weten) alsnog geen module in
GnuCash aanwezig is om de BTW-aangifte naar Belgische wetgeving te
genereren, laat staan dat er een XML-document gegenereerd kan worden om
de elektronische BTW-aangifte via Intervat uit te voeren. Er kan wel een
balans en een resultatenrekening gegenereerd worden, net zoals een lijst
van je klanten en leveranciers. Hoe die laatste twee lijsten in
XML-formaat te gieten voor jaarlijkse elektronische aangifte moet ik
zelf ook nog uitzoeken.

Ik moet zelf ook nog langsgaan bij mijn boekhouder om na te gaan of
alles conform de wetgeving geboekt is, maar op basis van mijn huidige
kennis komt dat wel goed denk ik.

Mocht iemand over module(s) voor het genereren van de BTW-aangifte (in
XML-formaat) beschikken, dan hoor ik het graag!

Met vriendelijke groeten,

Bregt