[Gnucash-nl] officiele "dubbele" boekhouding (voor BVBA) in Belgie met GnuCash ?

Bruno Demonie bruno.demonie op telenet.be
Di Mrt 16 05:38:45 EDT 2021

Hallo,

Ik gebruik GnuCash reeds enkele jaren voor mijn bedrijf en heb mijn
boekhouder daar nooit over horen klagen. BTW doe ik in open office Calc
omdat ik niet zoveel facturen heb, maar ben overtuigd dat je dit met een
paar kleine rapportjes ook wel kunt doen of eventueel, zoals Bregt
voorstelt een programma te schrijven.

Momenteel loopt een fiscale en BTW controle op het bedrijf en ik heb
alles kunnen aanleveren wat er werd gevraagd. Het enige wat ik niet kon
was toegang geven tot de boekhouding zodat ze een beeld van de facturen
kunnen bekijken, maar dat is geen wettelijke verplichting en ze hebben
daar ook geen probleem van gemaakt.  Ik heb wel een halve dag moeten
scannen om een selectie van facturen die ze wilden bekijken te kunnen
aanleveren in een pdf. Maar dit is een kleine pijn.

Verder heb ik toen ik opstartte ergens een file gevonden die ik zo kon
inladen in GnuCash met het Belgische genormaliseerde rekeningenstelsel.
Dus ergens moet het bestaan, ik weet niet meer waar ik het gevonden heb,
maar mits een beetje zoeken ...

Mvg,

Bruno

Bruno Demonie +32 (0) 479/319765 Moststraat 47 9041 Oostakker Belgium